مقاله را در ژورنال چاپ کنیم یا در کنفرانس؟ چه فرقی دارند؟


اینکه مقاله را در ژورنال چاپ کنیم یا در کنفرانس شاید سوال خیلی از شماها باشد. فرض کنید نگارش مقاله تان به اتمام رسیده و حالا نمی دانید که مقاله را به یک ژورتال ارسال کنید یا یک کنفرانس؟ اصلا کدامیک برای آینده شغلی شما و رزومه علمی شما بهتر است؟ یا اینکه مقاله تان در کنفرانس پذیرفته و چاپ شده، اما نمی دانید که می توان آن را برای ژورنال هم ارسال کرد تا چاپ شود یا نه؟ خوب! برای پاسخگویی به این سوالات ابتدا باید بفهمیم که تفاوت مقاله ژورنالی یا اصطلاحا ژورنال مقاله  (Journal Paper) و مقاله کنفرانسی یا کنفرانس مقاله (Conference paper) در چیست و کدامیک معتبرتر است. در این مقاله قصد داریم در مورد فرق مقاله کنفرانسی و ژورنالی صحبت کنیم.

مقاله ژورنالی یا ژورنال مقاله (Journal Paper) چیست؟

ژورنال ( Journal ) در واقع به نشریه ای گفته می شود که مقالات محققان، اساتید و دیگر کارشناسان در آن منتشر می شود. ژورنال ها انواع و اقسام مختلفی دارند.  هر کدام از آنها بر روی یک رشته تحصیلی یا حوزه خاصی متمرکز شده اند. بر خلاف روزنامه ها و مجلات، مخاطبین ژورنال ها را دانشگاهیان و اساتید تشکیل می دهند نه عموم مردم. مقالاتی که به ژورنال ارسال می شود معمولا به صورت دوره ای چاپ می شوند. توالی چاپ مقالات در هر ژورنالی می تواند با دیگری متفاوت باشد به عنوان مثال مقالات ممکن است بصورت، هفتگی، ماهیانه، دو ماه یکبار و یا فصلی چاپ شوند. به مقالاتی که در ژورنال ها چاپ می شوند، اصطلاحا ژورنال مقاله (Journal Paper) می گویند.

باید گفت که ژورنال ها نسبت به کنفرانس ها و همایش ها قوانین سختگیرانه تری دارند و تنها مقالاتی را چاپ می کنند که بار علمی و سطح نوآوری بالایی داشته باشد. داوران ژورنال نیز بسیار سختگیر هستند و ممکن است بارها مقاله تان اصلاحیه ( Revise ) بخورد و از شما بخواهند آنها را اصلاح کنید. سعی کنید اصلاحات را قبل ارسال هایلات کنید. در غیر این صورت ممکن است داور فکر کند مقاله تان اصلاح نشده و آن را ریجکت ( Reject ) کند که به معنای رد شدن مقاله تان آن هم بدون هیچ قید و شرطی است. آشنایی با اصول تهیه و نگارش مقالات علمی و نحوه جواب به ایرادها و کامنت های داوران می تواند در پذیرش و چاپ مقاله ما بسیار کمک کننده باشد. همچنین ویرایش مقاله و رفع ایرادهای گرامری از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بدانیم:
چاپ رایگان مقاله در مجلات پولی

مقاله کنفرانسی یا کنفرانس مقاله (Conference Paper) چیست؟

کنفرانس ها و همایش ها در واقع گردهمای اسایتد، دانشجویان و پژوهشگران یک رشته و یا یک حوزه تخصصی است. آنها معمولا به صورت سالیانه، هر دو سال یکبار و یا حتی چند سال یکبار برگزار می شوند. در این همایش ها، یافته های در قالب های سخنرانی و یا پوستر علمی ارایه شده و در پایان مقالات ارایه شده در کنفرانس در کتاب ویژه آن کنفرانس چاپ شده و به جوامع دانشگاهی و علمی ارایه می شود. به مقالات ارایه شده در کنفرانس ها، اصطلاحا کنفرانس مقاله (Conference Paper) می گویند.

 کنفرانس ها معمولا در یک رشته یا حوزه تخصصی مثل بیماری های کبد، عمران، مدیریت، کشاورزی و یا آمار برگزار می شوند. البته گاهی اوقات کنفرانس ها به صورت میان رشته ای یا چند رشته ای هم برگزار می شوند.

کنفرانس ها می توانند به صورت منطقه ای، ملی یا بین المللی برگزار شوند. علاوه بر اینها، زبان نگارش و ارایه مقالات با یکدیگر متفاوت است. به عنوان ممکن است زبان یک کنفرانس به انگلیسی با مقاله انگلیسی و زبان کنفرانس دیگری به فارسی با مقاله فارسی باشد.

 بعلاوه، یک مقاله کنفرانسی نباید خیلی طولانی باشد. همچنین از ارجاع بیش از حد منابع در متن باید دورری کرد.

قبل از اینکه مقاله را در کنفرانس چاپ کنیم باید بدانیم که کنفرانس مورد نظر چه نوع فرمت بندی مقاله ای را تایید می کند. زیرا ممکن است هر نوع فرمتی را نپذیرند. بنابراین مقاله خود را باید در قالب درخواستی کنفرانس فرمت بندی کنیم.

فرق مقاله کنفرانسی و ژورنالی

به طور کلی باید عنوان کرد چه بخواهیم مقاله خود را در ژورنال چاپ کنیم یا اینکه بخواهیم در کنفرانس به چاپ برسانیم،  هر دو باید از اعتبار بالایی برخوردار باشند. متاسفانه امروزه مجلات و ژورنال های زیادی وجود دارند که چاپ مقاله در آنها، نه تنها برای شما اعتبار علمی ندارد، بلکه سبب می شود که اسم شما در لیست سیاه (black list)، قرار گیرد. همچنین سالیانه تعداد زیادی کنفرانس بسیار کم اعتبار در سراسر جهان برگزار می شود. بنابراین، مهمترین نکته این است که از کجا باید بفهمیم که کدام کنفرانس یا ژورنال اعتبار و ضریب تاثیر impact factor بالاتری دارد.

شیوه اعتبار سنجی متفاوت برای مقاله ژورنالی و مقاله کنفرانسی

در بررسی اعتبار یک کنفرانس باید به برگزارکنندگان، میزبان برگزاری کنفرانس، سابقه برگزاری، مدت زمان داوری، کمیته علمی و اعتبار آن توجه کرد. کنفرانس هایی که توسط دانشگاه ها و انجمن های علمی برگزار می شوند، از اعتبار بالایی برخوردار هستند.

بیشتر بدانیم:
چگونه پلاجریزم مقاله خود را برطرف کنیم؟

برای بررسی اعتبار ژورنال ها نیز می توان به پایگاه هایی اطلاعات علمی نظیر PubMed، ISI، ISC  و Scopus مراجعه نموده، درجه اعتبار و ضریب تاثیر آنها را بررسی کرد.

محدوده زمانی برای ارسال مقاله کنفرانسی یا مقاله ژورنالی 

یکی دیگر از تفاوت های ارسال مقاله به ژورنال و یا کنفرانس، تفاوت در بازه زمانی ارسال مقالات است. برای کنفرانس فراخوانی ارائه می شود و افراد مدت زمان کوتاهی فرصت دارند تا در این کنفرانس ثبت نام کنند. سپس مقالات خود را ارسال کنند اما برای اینکه مقاله را در ژورنال چاپ کنیم محدودیت زمانی وجود ندارد. ثبت مقاله در ژورنال ها و مجلات علمی به صورت پیوسته و آنلاین است.

تعداد کلمات و فرمت مقاله 

یکی دیگر از نکاتی که قبل از اینکه مقاله را در ژورنال چاپ کنیم باید به آن توجه شود تعداد کلمات، ساختار و فرمت بندی مقاله است. مقالات کنفرانسی و ژورنالی از نظر تعداد کلمات مقاله و فرمت آنها با هم متفاوت هستند. معمولا طول محتوا و تعداد کلمات مقاله ژورنالی خیلی بیشتر از مقاله کنفرانسی است.

جمع بندی و سخن پایانی

به طور کلی، هدف از نگارش مقالات و ارسال به ژورنال یا کنفرانس این است که آخرین یافته های علمی نشر یافته و اعتبار و رزومه علمی شما بالاتر برود. در صورتی که مقاله شما کیفیت لازم را نداشته باشد یا در یک ژورنال نامعتبر چاپ شود نه تنها رزومه علمی شما بالاتر نخواهد رفت بلکه شما در لیست سیاه  (black list) هم قرار می گیرید.

این تصور که تمامی ژورنال ها از کنفرانس ها ارزش و اعتبار بالاتری دارند اشتباه است. بعضی کنفرانس ها معتبرتر از ژورنال ها هستند. بنابراین به طور قطع نمی توان گفت که کدامیک بهتر است.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که مقاله تان را با مقالات ژورنالی و کنفرانسی دیگر مقایسه کنید تا متوجه شوید که مقاله تان در حد ژورنال است یا در حد کنفرانس. البته نمی توانید یک مقاله را هم در ژورنال و هم در کنفرانس چاپ کنید. گاهی اوقات بخشی از یک پژوهش در کنفرانس به چاپ می رسد و نویسندگان پس از تکمیل، آن را در ژورنال چاپ می کنند. پذیرش مقاله در ژورنال زمانبر است و اگر مقاله تان در حد ژورنال نباشد کاری جز وقت تلف کردن نیست. اینکه  چگونه مجله مناسب برای مقاله خود پیدا کنیم، به عوامل گوناگونی بستگی دارد.

علاوه بر اینها، پذیرش و چاپ مقالات چه در کنفرانس و چه در ژورنال به رای و نظر داور مقاله بستگی دارد. هر چه اصلاحات مقاله بیشتر باشد مدت زمان داوری و پذیرش مقاله نیز طولانی تر خواهد بود. بنابراین باید با دلایل ریجکت مقاله، انواع ریوایز های مقاله آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید به کامنت های داوران مقاله پاسخ دهید. در صورتی که پروسه نگارش مقاله به درستی انجام داده و اصول و قواعد نگارش، ترجمه تخصصی و ویرایش نیتیو مقاله را به خوبی رعایت کرده باشید مقاله شما شانس بسیار بالاتری برای پذیرش و چاپ در مجلات isi و یا کنفرانس های معتبر خواهد داشت.

بیشتر بدانیم:
بهترین نرم افزار ویرایش مقالات انگلیسی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه ثبت سفارشتماس