چاپ رایگان مقاله در مجلات پولی


چاپ رایگان مقاله در مجلات معتبر و بین المللی که گاهی برای چاپ یک مقاله چند هزار دلار می گیرند، کار ساده ای نیست. اما با رعایت نکاتی که اینجا میگم، امکان پذیر است.

بعد از نوشتن و ویرایش مقاله باید مجله مناسب برای چاپ مقاله را پیدا کنیم. یکی از نکات مهم در انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله، توجه به این نکته است که آیا مجله برای چاپ مقاله پول می گیرد؟ و اصطلاحا در گروه مجلات پولی قرار دارد و یا اینکه، مقاله را رایگان چاپ می کند؟

چرا برخی از مجلات معتبر و ISI، برای چاپ مقاله پول می گیرند؟

به طور کلی مجلات بر اساس پرداخت هزینه، به دو گروه مجلات رایگان و مجلات پولی تقسیم می شوند.

  1. مجلات رایگان: این مجلات برای چاپ مقاله از نویسنده پولی نمی گیرند و درامد خود را از فروش مقاله به دانشگاه ها، و پژوهشگران تامین می کنند. چون بسیاری از افراد، تمایل به پرداخت هزینه ندارند، پس استناد و رفرنس دهی به این مقالات کاهش می یابد. البته در اغلب مجلات، دسترسی به چکیده مقاله، رایگان است.
  2. مجلات پولی: این مجلات برای چاپ مقاله، از شما مبلغی را دریافت می کنند که از چند صد دلار تا چند هزار دلار می شود. مجلات پولی، کل مقاله چاپ شده را به صورت دسترسی باز یا دسترسی آزاد (Open Access) در اختیار همه قرار می دهند. به همین دلیل، استناد و رفرنس دهی به این مقالات افزایش می یابد. این همان دلیلی است که بسیاری از افراد، راضی به پرداخت هزینه های بالا می شوند.

 

موسسه رادان انگلیش ادیت پیشرو در ارایه خدمان ادیت مقاله با تخفیف ویژه برای دانشگاه های طرف قرارداد

 

مجلات پولی معتبرتر هستند یا مجلات رایگان؟

جالبه بدونید که اعتبار یک مجله ربطی به پولی بودن یا رایگان بودن مجله ندارد.  از یک طرف، مجلات بسیار معتبری هستند که مبالغ بسیار بالایی برای چاپ هر مقاله می گیرند و از طرف دیگر مجلات کم اعتبار و بی اعتباری هستند که مقاله شما را  رایگان هم چاپ می کنند. انتخاب مجله مناسب و معتبر برای مقاله، مقوله مهم و جداگانه ای است. اعتبار مجله را بدون در نظر گرفتن پولی بودن یا رایگان بودن بررسی کنید و مقاله خود را فقط و فقط در مجلات معتبر چاپ کنید.

بیشتر بدانیم:
روش های کاهش درصد همانندجویی مقاله

مزیت های نسبی مجلات پولی معتبر و بین المللی نسبت به مجلات رایگان چیست؟ 

  1. استناد و رفرنس دهی به مقالات چاپ شده در مجلات پولی بیشتر است. چون دانلود این مقالات رایگان است، سایتیشن (Citation) بالایی برای نویسنده گان می آورد.
  2. سرعت داوری و چاپ در مجلات پولی بیشتر است.
  3. رقابت برای چاپ مقاله در مجلات پولی، کمتر است. پس شانس پذیرش مقاله معمولا بالاتر است.
  4. نویسنده مقاله در مجلات پولی، می تواند با نشر و توزیع و اشترک گذاری رایگان مقاله، به بیشتر دیده شدن آن، کمک کند.

 چطوری مجلات پولی و رایگان را بیشتر بشناسیم؟

بهترین و ساده ترین روش شناسایی مجلات پولی و رایگان، مراجعه به وب سایت مجلات است. در سایت مجلات معمولا هزینه چاپ مقاله تحت عنوان APC (Article Processing Charge , or Article Publication Charge ) بیان می شود. اگر در سایت مجله، هزینه قید شده بود، امید خود را برای چاپ رایگان مقاله از دست ندهید. باید در سیاست های نشر ناشر، به دنبال راههای گرفتن تخفیف برای چاپ مقاله و حتی چاپ رایگان مقاله باشید.

چگونه مقاله خود را در مجلات پولی، معتبر  و با ایمپکت بالا، رایگان و بدون پرداخت هزینه چاپ کنیم؟

بسیاری از ناشران مهم و معتبر بین المللی مانند اشپرینگر (Springer)، وایلی  (Wiley)، برای نویسنده گان مقاله از کشوری های دارای درامد کم، هزینه چاپ مقاله را به صورت کامل و یا با 50 و یا 80 درصد تخفیف ارایه می دهند. برای یافتن اسم کشورهای دارای تخفیف باید (APC waivers and discounts) را در سایت مجله جستجو کنید. در این بخش اسامی کشورها قید شده است. مثلا در انتشارات وایلی، اسم ایران وجود دارد و شما می توانید به راحتی درخواست عدم پرداخت هزینه چاپ مقاله را کرده و از صد در صد تخفیف، بهره مند شوید.

اگر اسم کشور ایران در لیست کشورهای دارای تخفیف نبود، چکار کنیم؟

متاسفانه برخی از ناشران مجلات مهم، ایران را در لیست کشورهای با درامد بالا قرار داده و برای چاپ مقاله، طلب هزینه می کنند. در این حالت شما باید به مجله مربوطه ایمیل بزنید و دلایلی مانند دانشجو بودن و کم بودن درامد را بیان کرده و درخواست کنید که هزینه چاپ مقاله به شما تخفیف بدهند. معمولا سردبیر مجله با تخفیف صد و گاهی هم پنجاه درصدی موافقت می نماید.

جمع بندی و سخن پایانی:

چاپ مقاله رایگان و بدون هزینه در مجلات معتبر و رایگان بین‌المللی، اگر چه کار دشواری است، اما امکان پذیر است. قبل از هر چیز باید مقاله شما از نظر علمی ارزشمند باشد. دارای نوآوری بوده و به صورت علمی و دقیق نوشته شده باشد. با ادیت مقاله، ایرادهای گرامری آن برطرف شده باشد. مقاله باید به صورت تخصصی ترجمه شده و ویرایش نیتیو شده باشد. ساختاری بندی مقاله اصولی بوده و فرمت بندی مقاله بر اساس راهنمای نویسنده گان مجله تهیه شده باشد. در صورت نیاز به مشاوره رایگان در مورد انتخاب مجله مناسب برای مقاله خود و یا چاپ رایگان آن در مجلات پولی با موسسه رادان انگلیش ادیت تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه ثبت سفارشتماس