ریترکت یا سلب اعتبار مقالات نوشته شده با هوش مصنوعی

ریترکت یا سلب اعتبار مقالات نوشته شده با هوش مصنوعی

ریترکت مقاله، بازپس گیری یا سلب اعتبار مقاله نوشته شده با هوش مصنوعی

ریترکت مقاله، سلب اعتبار مقاله یا بازپس گیری مقالات نوشته شده با هوش مصنوعی جدیدترین کابوس نویسنده گان قلابی شده است. مدتی است که نوشتن مقاله و حتی کتاب های علمی توسط هوش مصنوعی به شدت مورد توجه  برخی از دانشجویان و پژوهشگران قلابی قرار گرفته است. از طرف دیگر، مجامع علمی و مجلات هم برای تشخیص این تقلب ها ساکت ننشسته و به کمک همین هوش مصنوعی، ابزارهایی برای تشخیص تقلب و نوشتن مقاله با ابزارهای هوش مصنوعی ایجاد کرده اند.

مهمترین ابزارهای شناسایی مقالات قلابی نوشته شده با هوش مصنوعی و بازپس گیری آنها

اگر مقاله ای توسط هوش مصنوعی نوشته شده و در مجله هم چاپ شده باشد، به سادگی با این ابزارها قابل تشخیص بوده و ریترکت مقاله (Retract) یا سلب اعتبار مقاله می شود. به نظر میرسد که حتی اگر در حال حاضر، تشخیص نگارش مقاله با هوش مصنوعی، میسر نباشد، در آینده نزدیک و با توسعه ابزارهای هوش مصنوعی، این کار به سادگی انجام خواهد شد. بهرحال مجلات و ناشران معتبر برای تشخیص مقالات نوشته شده توسط هوش مصنوعی حساس شده و در گزارش ریترکت مقالات سال گذشته (2023)، تعداد قابل توجهی از مقالات چاپ شده را ریترکت یا سلب اعتبار کرده اند. ازجمله، پنج مقاله یک ایرانی در رشته ژنتیک به دلیل داده سازی با هوش مصنوعی، تبادل ارجاعات و … پس از چاپ در مجله Genetika، ریترکت شده است.

با توجه به اهمیت این موضوع و خطر قرار گرفتن اسم افراد در بلک لیست، در اینجا به معرفی چند ابزار مهم برای تشخیص مقاله های نوشته شده با هوش مصنوعی و ریترکت آنها، می پردازیم.

GPTZero

این ابزار متن و مقالات نوشته شده توسط هوش مصنوعی را به دقت فراوان بررسی و آنالیز می کند و به شما می گوید که کدام قسمت های مقاله توسط هوش مصنوعی نوشته شده است. جالبه که بدونید این بخش ها را هم هایلایت می کند. جی تی پی زیرو در ابتدا برای تشخیص تقلب دانشحویان و دانش آموزان در نوشتن تکلیف و مقاله بوجود آمده ولی به سرعت استفاده از آن گسترده شده است. در حال حاضر بیش از یک میلیون کاربر دارد.

بیشتر بدانیم:
نگارش کاور لتر مقاله، باید ها و نباید ها

 GPTZero شعار جالبی دارد که می گوید، «Humans Deserve the Truth» یعنی »انسان ها لایق حقیقت هستند«. جی تی پی زیرو، یک امتیاز بندی برای Perplexity   و Burstiness  ارایه میدهد که معیاری هایی برای تصادفی بودن و تنوع در تصادفی بودن هستند. این مقادیر برای مقالات نوشته شده توسط هوش مصنوعی کم و برای مقالات نوشته شده توسط انسان بالا است.

برای تست کردن این هوش مصنوعی ما یک مقاله کاملا تولید شده با چت جی پی تی (ChatGPT) را به آن دادیم. نتایج حیرت انگیز بود. تقریبا اغلب بخش های مقاله را تقلب تشخیص داد. در گام بعدی، مقاله را دستکاری کردیم و بخش هایی را تغییر داده و مجدد به این ابزار (GPTZero) دادیم. تمام بخش هایی که توسط هوش مصنوعی نوشته شده بود را تشخیص داد و علاوه برآن یکسری از بخش هایی هم که توسط ما تغییر داده بود را هم به حساب هوش مصنوعی تشخیص داد. به نظر می رسد با یکسری تغییرات ساده نمی توان از شر سرقت و تشابه رهایی یاقت.

بطور کلی در حال حاضر عملکرد این ابزار رایگان در تشخیص مقالات نوشته شده هوش مصنوعی خیلی خوب ارزیابی می شود. البته توسعه دهنده گان آن، همواره  برای بهبود عملکرد آن تلاش می کنند.

Wisnton AI

این هوش مصنوعی، ادعا می کند که بیش از 99 درصد دقت دارد و تقریبا اغلب قسمتهای نوشته شده با هوش مصنوعی نوشته را تشخیص می دهد.

Originality AI

ابزاری محبوب که میزان استفاده از هوش مصنوعی را به صورت درصد نشان میدهد. اما بر خلاف اغلب ابزارها رایگان نیست و دارای یک افزونه کروم است و با نصب آن، استفاده رایگان را برای چند نوبت می دهد.

Open AI’s AI Text Classifier

این ابزار توسط شرکت اوپن ای آی (Open AI) که برای مقابله به Chat GPT ارایه شده است. با این ابزار، نمی توان جملات نوشته شده با هوش مصنوعی را مشخص کرد و یا درصد آن را تعیین کرد. اما احتمال استفاده از هوش مصنوعی در نگارش آن را در  5 دسته از محتمل  (Likely) تا بسیار غیر محتمل (Very Unlikely) قرار می دهد. وقتی ترکیبی از متن نوشته شده توسط انسان و هوش مصنوعی به این ابزار داده می شود، معمولا آن را به صورت نا مشخص (Unclear) دسته بندی میکند. نتیجه ای که چندان مطلوب نمی باشد.

Write Full GPT Detector

رایت فول برای ساده کردن نویسنده گی دانشگاهی بوجود آمده است. این ابزار بخشی را برای تشخیص مقالات نوشته شده با هوش مصنوعی را دارد. Write Full GPT Detector قادر است که پس از شناسایی مقاله نوشته شده با هوش مصنوعی، امتیازی از صفر تا صد به آن بدهد. عدد صد نشان دهنده استفاده کامل از هوش مصنوعی است.

بیشتر بدانیم:
ادیت مقاله

Hive Moderation Text Detection

Hive Moderation قادر است علاو بر متن، تصاویر تهیه شده با هوش مصنوعی را هم تشخیص دهد. این ابزار هم خروجی را به صورت درصد استفاده شده از هوش مصنوعی ارایه می دهد.

Paraphrasingtool.ai AI Content Detector

Paraphrasingtool.ai دارای دو گزینه است. یکی بنام جارویس (Detect by Jarvis) و دیگری بنام ورونیکا (Detect by Veronica). جارویس جملاتی که با هوش مصنوعی تولید شده را مشخص می کند و ورونیکا درصد احتمال را نشان می دهد.

جمع بندی و سخن پایانی:

هر روز تعدادی ابزار بر پایه هوش مصنوعی به بازار ارایه می شوند. هر یک از آنها ادعایی دارند. یکی ادعا می کند که قادر است برای شما مقاله بنویسد، دیگر ادعا می کند که مقاله شما را ویرایش میکند. بهرحال محققان و پژوهشگران واقعی هیچ وقت به این ادعاها توجه نمی کنند. استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در نوشتن مقاله، در بهترین حالت می تواند به صورت یک دستیار مورد استفاده پژوهشگر واقعی قرار گیرد و هرگز جایگزین تمام عیار انسان نخواهد شد. برای مقابله با پژوهشگر نماها، ابزارهای خوبی بر اساس همان هوش مصنوعی توسعه یافته است که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره و نسبت به عواقب استفاده از آنها هشدار داد شد. هشداری که اگر به آن توجه نشود، حتی بعد چاپ مقاله، میتواند سبب ریترکت مقاله، سلب اعتبار یا بازپس گیری مقاله شده و نویسنده را در لیست سیاه قرار دهد.

اگر به هر دلیل در ترجمه و یا ادیت مقاله خود از ابزارهای محتلف هوش مصنوعی استفاده کرده اید، باید قبل از ارسال مقاله به مجله سرقت ادبی مقاله را بررسی کنید. با ابزارهای گفته شده، درصد و میزان استفاده از هوش مصنوعی را تعیین کنید. بی شک استفاده از ترجمه تخصصی و ویرایش نیتیو مقاله می توانید، خطر ریترکت مقاله و یا سلب اعتبار مقاله شما را کاهش دهد. صد البته که خطر همچنان باقی است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه ثبت سفارشتماس