دوازده دلیل اصلی ریجکت مقاله و راههای جلوگیری از آن

دلایل ریجکت مقاله

مقالات علمی نتیجه چند سال پژوهش اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران می باشند و چاپ مقاله، خصوصا در مجلات و ژورنالهای معتبر همیشه به عنوان یک فاکتور مهم در ارزیابی فعالیت آنها به حساب می آید. متاسفانه، مجلات به دلایل مختلفی از پذیرش ( Accept )، مقالات ایرانیان خوداری کرده و در بسیاری از موارد، مقالات را رد یا به قول مرسوم ریجکت ( Reject ) می کنند. ریجکت مقاله و عدم پذیرش برای چاپ در ژورنال های علمی دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. در اینجا، دوازده دلیل اصلی ریجکت مقاله و راههای جلوگیری و برطرف کردن مشکلات مقالات ریجکت شده  آورده می شود.

دلایل اصلی ریجکت مقاله و راههای جلوگیری از آن

1.ایراد های ساختاری مقاله

ساختار مقاله های علمی، هر چند بر اساس رشته و نوع مجلات می تواند، کم و بیش متفاوت باشد، اما معمولا یک مقاله علمی برای پذیرش و چاپ در مجلات  ISI، باید دارای ساختار و بخش های زیر باشد.

عنوان، چکیده، کلمه کلیدی، مقدمه، روش پژوهش یا مواد و روش ها، نتایج، بحث و منابع. نگارش هر یک از این بخش ها، اصول و تکنیک های خودش را دارد. برای آشنایی با نگارش مقاله به، مقاله نویسی تخصصی و ساختار محور مراجعه کنید.

2.ایرادهای فنی مقاله

برای رفع ایرادهای فنی و صوری مقاله لازم است که ویرایش فنی و صوری مقاله توسط ویراستاران حرفه ای انجام شود. دانستن این ده نکته در انتخاب ویراستار نیتیو برای مقاله، به شما کمک می کند.

3.ایرادهای علمی مقاله

برای چاپ مقاله در مجله ISI، خصوصا ژورنال های دارای اعتبار بالا و Q1 تا Q4 لازم ایرادهای علمی مقاله برطرف گردد. رفع ایرادهای علمی مقاله و تهیه جوابیه داوران مجلات، نیازمند تجربه بالا، تسلط علمی خوب بر موضوع پژوهش و مهارتهای ویرایش و نگارشی زبان انگلیسی دارد.

4.تشابه با مقالات دیگران

وجود تشابه معمولا بیش از 25 درصد در هر مقاله، سبب ریجکت مقاله می شود. البته باید توجه داشت که بطورکلی سرقت ادبی متن و یا حتی ایده دیگران، از نظر اخلاقی، امری بسیار ناپسند است. علاوه بر آن، نویسندگان مقاله را در بلک لیست مجلات و ناشرین مجلات علمی قرار می دهد. برای اطلاعات بیشتردر مورد انواع سرقت ادبی، پلاجریسم و راههای برطرف کردن آنها به می توانید از نرم افزار آیتنتیکیت (iThenticate) استفاده کنید.

بیشتر بدانیم:
کد ارکید، مزایا و ساخت رایگان آن

5.فرمت بندی نادرست مقاله

فرمت بندی مقاله به دو دسته کلی تقسیم میشود. فرمت بندی علمی و فرمت بندی ساختاری مقاله. در فرمت بندی علمی باید، هر بخش مقاله بر اساس اصول و قوانین نگارش مقالات، تهیه شود. در فرمت بندی ساختاری مقاله، تنظیم تمام بخش های مقاله، بر اساس راهنمای ژورنال انجام میشود. برای اخذ پذیرش و چاپ مقاله ISI، رعایت هر دو نوع فرمت بندی، الزامی است.

6.خارج بودن مقاله از محدوده موضوعی یا اسکوپ مجله

هر مجله یک محدوده موضوعی و یا حوزه تخصصی برای چاپ مقاله دارد. فقط مقالاتی را چاپ می کند که در آن حوزه تخصصی علمی یا اصطلاحا، اسکوپ (  scope) مجله باشد. قبل از سابمیت مقاله در مجله، حوزه تخصصی ژورنال را بررسی دقیق کنید. حوزه تخصصی، معمولا در سایت مجلات علمی یا راهنمای نویسندگان وجود دارد. برای انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله، می تواند از خدمات موسسه رادان انگلیش ادیت، استفاده نمایید. انتخاب ژورنال از بین مجلات معتبر و با در نظر گرفتن بلک لیست های وزارت علوم و بهداشت خواهد بود. انتخاب مجله مناسب، شانس مقاله شما را برای پذیرش و چاپ به شدت افرایش می دهد.

7.تکراری بودن موضوع و عدم وجود نوآوری و خلاقیت در مقاله

نویسندگان کم تجربه، گاهی با دیدن مقالات چاپ شده از نویسندگان مشهور و پراستناد، به تقلید از انها پرداخته و مقاله ای در همان موضوع و بدون نوآوری و خلاقیت می نویسند. متاسفانه، این مقالات، شانسی برای چاپ ندارند.

8.کیفیت پایین عکس ها و نمودارها

عکس ها و نمودارهای مقاله باید از کیفیت قابل قبول برای مجله برخوردار باشند. اندازه، نوع و کیفیت وضوح باید مطابق راهنمای نویسندگان مجله باشد.

9.ایراد های آماری مقاله و مشکلات در تجزیه و تحلیل داده ها

مقاله در واقع خروجی یک پژوهش است. پژوهش باید بر مبنای اصول و روش های شناخته شده انجام شده باشد. داده ها باید بر اساس روش درست و دقیق آماری جمع آوری شده باشند. همچنین این داده های خام باید به کمک نرم افزارهای مناسب، تجزیه و تحلیل شده باشند. عدم توجه به این موارد، سبب ریجکت مقاله می شود.

10.گنگ بودن و نامفهوم بودن بخش هایی از مقاله

مقاله، کتاب و گزارش های علمی باید گویا، دقیق و به زبان علمی نوشته شوند. برای جلوگیری از گنگ و نامفهوم بودن مقاله باید از جملات کوتاه ولی دقیق استفاده کرد. ویراستاران علمی و نیتیو می توانند با هزینه اندک و عادلانه، اینگونه ایراد ها را در فرآیند ویرایش مقاله برطرف کنند.

بیشتر بدانیم:
مقاله را در ژورنال چاپ کنیم یا در کنفرانس؟ چه فرقی دارند؟

11.عدم انسجام بین بخش های مختلف مقاله

برای چاپ مقاله در ژورنال های بین المللی باید یک انسجام منطقی بین قسمت های مختلف مقاله وجود داشته باشد. بخش های مختلف مقاله، باید تکمیل کننده هم باشند. مقدمه و مرور منابع و بررسی پژوهش های قبلی باید در راستای اهداف مقاله باشند. روش انجام پژوهش باید متناسب با موضوع پژوهش و منطبق بر اصول آماری باشد. نتایج باید متناسب با اهداف و فرضیه ها ارایه شوند. جمع بندی و بحث مقاله باید ضمن بررسی و تحلیل نتایج، چرایی آنها را بحث و با نتایج سایر پژوهش های مقایسه تحلیلی نماید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله نویسی تخصصی مراجعه کنید.

12.ایرادهای گرامری، ویرایشی و زبانی

رفع ایرادهای گرامری، ویرایشی و زبانی برای اخذ پذیرش و چاپ مقاله الزامی است. همه مجلات معتبر درخواست ترجمه تخصصی و ویراستاری مقاله انگلیسی را دارند. بدون شک هیچ مجله ای مقاله را با ایرادهای گرامری، ویرایشی و نگارشی، چاپ نخواهد کرد.

جمع بندی و سخن پابانی

در این مقاله تلاش شد که مهمترین دلایل ریجکت مقالات ایرانیان در مجلات و ژورنالهای علمی و پژوهشی بررسی شود. همچنین برای برطرف کردن این مشکلات راهکارهایی ارایه گردد. بی شک هر مقاله ویژگی های خاص خود را دارد. البته گاهی مجلات هم استانداردهای ویژه ای را طلب می کنند. بنابراین برای برطرف کردن ایرادهای مقاله خود  می توانید از خدمات مشاوره تخصصی رایگان و یا خدمات کوچینگ و منتورینگ موسسه رادان انگلیش ادیت، استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه ثبت سفارشتماس