نکات مهم و کاربردی در مورد نوشتن مقاله با کمک هوش مصنوعی


نوشتن مقاله با هوش مصنوعی رایگان گرچه جذاب به نظر می رسد اما در صورتی که نکات لازم برای نگارش این مقالات رعایت نشود، اعتبار علمی شما را به شدت کاهش می دهد. در این بخش مهمترین نکات مقاله نویسی با هوش مصنوعی ارائه شده است که می تواند برایتان مفید باشد.

فهرست مطالب

نکات مهم و کاربردی درباره نوشتن مقاله با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی رایگان یکی از تکنولوژی هایی است که این روزها سرو صدای زیادی در جهان به راه انداخته است. می توان گفت بسیاری از حوزه ها را تحت تاثیر قرار داده که یکی از مهمترین آنها حوزه پژوهش و تحقیق است. چنانچه قصد مقاله نویسی با هوش مصنوعی و چاپ آن در ژورنال را دارید لازم است قبل از هر اقدامی به این نکات توجه نمایید:

انتخاب موضوع مناسب مقاله با هوش مصنوعی

از هوش مصنوعی می توان برای انتخاب موضوع مقاله استفاده کرد. الگوریتم های این ابزار بسیار پیشرفته هستند و می توانند موضوعات جدیدی را به شما پیشنهاد نمایند.

گردآوری داده های مقاله با هوش مصنوعی

از هوش مصنوعی رایگان می توان برای گردآوری سریع داده ها استفاده کرد. با این حال لازم است صحت داده های ارائه شده توسط این ابزار به دقت بررسی شود. روش های آماری مورد استفاده یررسی و صحت سنجی شوند.

تحلیل داده های مقاله با هوش مصنوعی

از هوش مصنوعی می توان برای تحلیل کلان داده ها استفاده کرد. این ابزار قدرت پردازشی و سرعت بالایی در تحلیل دارد. با این حال برای تحلیل دقیق داده ها ممکن است با محدودیت هایی مواجه شوید و هوش مصنوعی نتواند همانند یک انسان داده ها را به دقت پردازش کند و اطلاعاتی که برای مقاله خود لازم دارید را استخراج و تحلیل نماید. همچنین ممکن است برای انجام بعضی از تحقیقات ممکن است به زیرساخت هایی نیاز داشته باشید و آنها را بهینه کنید.

نوشتن مقاله با هوش مصنوعی رایگان

هوش مصنوعی دستیار خوبی برای نوشتن مقالات است. با این حال نمی توان به طور کامل آن را جایگزین نویسنده مقاله کرد. توصیه می شود از هوش مصنوعی تنها برای بهبود ساختار مقاله یا قابل فهم ساختن آن استفاده کرد. با این حال همواره لازم است قبل از ارسال مقاله به ژورنال توسط یک مترجم و ویرایشگر نیتیو برررسی شود.

بهبود ساختار مقاله با هوش مصنوعی

با استفاده از هوش مصنوعی می توانید ساختار مقاله خود را بهبود بخشید و آن را برای خوانندگان جذاب تر بسازید. با این حال گاهی هوش مصنوعی محتوایی را در مقاله می نویسید که هیچ ارتباطی با موضوع مقاله شما ندارد. همچنین ممکن است محتوای نوشته شده از نظر ساختاری مشکل داشته باشد. بنابراین انجام ویرایش ساختاری و محتوایی هنگام استفاده از ابزار هوش مصنوعی ضروری است.

تحقیق میدانی مقاله با هوش مصنوعی

 روش میدانی از مهمترین بخش های هر تحقیق است که به صورت های مختلفی از جمله مشاهده مستقیم، مصاحبه، نظرسنجی و … انجام می شود. با این وجود هوش مصنوعی قادر به انجام تحقیق میدانی نیست بلکه تنها به داده های ذخیره شده در دیتابیس خود اکتفا می کند.

ارجاعات و منابع مقاله با هوش مصنوعی

از هوش مصنوعی تنها باید برای نسخه اولیه مقاله استفاده کرد.صحت اطلاعاتی که از هر منبع یا ارجاع برگرفته می شود باید به دقت بررسی شود.

بیشتر بدانیم:
چاپ رایگان مقاله در مجلات پولی

ارزیابی کیفیت مقاله با هوش مصنوعی

هوش معنوعی محتوایی با کیفیت پایین ارائه می دهد که برای مجامع علمی مناسب نیست و باید ویرایش تخصصی و ساختاری انجام شده و کیفیت آن را بهبود بخشید.

بهترین نرم افزارهای هوش مصنوعی برای ویرایش و نگارش مقاله کدامند؟

هوش مصنوعی کاربردهای زیادی پیدا کرده و تا الان ابزارهای مختلفی از هوش مصنوعی برای مقاله نویسی، ویرایش مقاله و ترجمه رایگان مقاله، معرفی شده اند.

استفاده هوش مصنوعی برای ترجمه رایگان مقاله طرفدارانی را برای خود پیدا کرده است. گروهی در تلاش هستند برای سرعت دادن به فرایند نوشتن و چاپ مقاله از ابرار هوش مصنوعی استفاده کنند. اگر شما هم وسوسه شدید که برای نوشتن مقاله از هوش مصنوعی استفاده کنید، در اینجا بهترین ابزارهای هوش مصنوعی را برای ترجمه مقاله معرفی می کنم. البته در استفاده از آنها باید نکاتی را هم رعایت کنید.

نرم افزار ترادوس استودیو   (SDL Trados Studio)

نرم افزار ترادوس استودیو  بی شک یکی از نرم افزار های پیشرو در ارایه خدمات ترجمه است. این نرم افزار بومی شده، سرویس های مختلفی برای حدمات ترجمه و مدیریت محتوی چند زبانه ارایه می دهد. نرم افزار ترادوس استودیو برای ساده‌سازی فرآیند ترجمه، افزایش همکاری و بهبود کیفیت ترجمه بوجود امده و گروهی از ویژگی‌ها و ابزارها را برای مدیریت حافظه ترجمه، مدیریت اصطلاحات و مدیریت پروژه ارائه می‌دهد.

مایکروسافت ترنسلیتور یا مترجم مایکروسافت (Microsoft Translator)

از جمله ابزارهای هوش مصنوعی برای ترجمه رایگان مقاله، مایکروسافت ترنسلیتور است که سرویس ترجمه را برای زبان‌های مختلف ارائه می‌دهد. این نرم افزار از مدل‌های ترجمه ماشین عصبی استفاده می‌کند.

مترجم مایکروسافت در مدل رایگان خود محدودیت‌های دارد ولی مدل مایکروسافت پولی را برای حجم بالاتر و ویژگی‌های پیشرفته ارائه می‌دهد. قیمت‌گذاری استفاده از مدل های پولی بر اساس تعداد کاراکترهای ترجمه شده یا تعداد درخواست‌های API است. بدون شک مایکروسافت هم می‌تواند در فهرست یکی از بهترین مترجم های آنلاین بر پایه هوش مصنوعی قرار گیرد، اما باید دقت داشت که همیشه بعد از استفاده از آن باید مقاله توسط مترجم تخصصی بازبینی شده و ادیتور نیتیو آن را ویراستاری نماید.

دیپ ال ترنسلیت  (DeepL Translate) 

دیپ ال ترنسلیت، نرم افزار دیگری برای ترجمه مقاله است که مبتنی بر هوش مصنوعی است. این نرم افزار از مدل‌های ترجمه ماشینی عصبی استفاده می‌کند، از چندین جفت زبان پشتیبانی کرده و محبوبیت بیشتری دارد. شاید  حداقل بخشی از این محبوبیت، به دلیل رابط کاربر پسند آن باشد.

DeepL Translate دو نسخه رایگان و غیر رایگان دارد. نسخه رایگان دارای محدویت های در ترجمه بوده، اما در نسخه غیر رایگان و طرح  DeepL Pro به کاربران اجازه دسترسی های بیشتر، سرعت ترجمه بالاتر، استفاده نامحدود و همچنین امکان ادغام سرویس در سایر برنامه‌ها را می‌دهد.

 سیسترن  ترنسلیت (Systran Translate) 

سیسترن ترنسلیت یک کمپانی  فناوری زبان است که  نرم افزار و راه حل‌های ترجمه مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد. این هوش مصنوعی طیف گسترده ای از محصولات و خدمات، از جمله موتورهای ترجمه ماشین عصبی، API های ترجمه و راه حل‌های تخصصی صنعتی را ارائه می دهد.

چت جی پی تی (Chat GPT)

یکی از قدرتمندترین ابزارهای هوش مصنوعی ساخته شده در جهان، چت جی پی تی است. این ابزار با هدف ارائه یک برنامه چت پیشرفته و به زبان طبیعی ساخته شد. شما می توانید هر نوع سوالی را از برنامه چت جی پی تی بپرسید و پاسخ خود را در عرض چند ثانیه دریافت نمایید. اما در بسیاری از موارد، این جواب ها عمومی بوده و ارزش علمی چندانی ندارند.

 گویل بات  (QuillBot AI)

ابزار QuillBot AI از قدرتمندترین برنامه های مخصوص پارافریز کردن متن مقاله است. QuillBot AI مبتنی بر هوش مصنوعی است و این امکان را برای کاربران فراهم می سازد تا مقاله خود را بازنویسی نمایند. این ابزار قابلیت ترجمه متن، بازنویسی، جایگزینی کلمات و روان سازی متن دارد. برای QuillBot AI همانند ChatGPT از زبان طبیعی استفاده شده است. QuillBot AI برای پارافریز متن های انگلیسی فوق العاده عمل می کند با این حال نمی تواند کاملا نیتیو ویرایش نماید و همچنان ربات گونه است. بنابراین یک ویراستار انسانی و نیتیو  باید آن را مجددا بررسی نموده و لحن جملات را تصحیح نماید.

پرپلکسیتی (Perplexity)

در حال حاضر جدیدترین و قدرتمندترین برنامه چت مبتنی بر هوش مصنوعی در جهان محسوب می شود. همانند چت جی پی تی شما می توانید از Perplexity سوالات خود را پرسیده و به صورت آنی جواب آن را دریافت نمایید. برنامه ChatGPT  نسبت به Perplexity ضعیف تر عمل می کند. به طوری که پاسخ ها بعد از چند ثانیه تا چند دقیقه ارائه می شوند در حالی که در Perplexity پاسخ ها را به صورت آنی دریافت خواهید کرد. Perplexity ابزار ایده آلی برای سوال و جواب در زمینه های عمومی است اما شیوه نگارش این برنامه آنقدر پیشرفته و بی نقص نیست که بتوان بدون یک ویرایشگر انسانی از ان برای نگارش مقالات علمی پژوهشی  استفاده کرد.

بیشتر بدانیم:
ریترکت یا سلب اعتبار مقالات نوشته شده با هوش مصنوعی

رایت سونیک (Write Sonic)

همانطور که از نام این ابزار مشخص است مخصوص تولید محتوا می باشد. با این ابزار می توانید در زمینه های مختلف محتوای متنی بنویسید. رایت سونیک بیشتر برای نوشتن مقالات جذاب برای سایت ها و بهبود وضعیت سئو می باشد. با ارائه کلمات کلیدی به این برنامه می توانید مقالات سئو شده تحویل بگیرید و باعث افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو شوید.

گوگل بارد (Google BARD)

این ابزار هوش مصنوعی مخصوص شرکت گوگل است که در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. بدون شک گوگل بارد همانند ChatGPT و Perplexity پشتیبانی خوبی از زبان انگلیسی دارد و می تواند تا 40 زبان را پشتیبانی کند. ویژگی که این برنامه را از ChatGPT متمایز می سازد توانایی کدنویسی است. به همین دلیل در بین برنامه نویسان به محبوبیت بالایی دست یافته است. برنامه نویسان از این ابزار برای یادگیری برنامه نویسی استفاده می کنند. همچنین این ابزار توانایی نوشتن اشعار معنادار دارد. 

شورتلی ای آی (Shortly Al)

Shortly Al یکی دیگر از ابزارهایی است که برای نگارش مقالات و تولید محتوا از آن استفاده می شود. این ابزار مخصوص وبلاگ نویسی و نوشتن داستان های کوتاه است. برای نوشتن مقالات علمی و متون طولانی مناسب نیست. این ابزار می تواند متون را بازنویسی و کوتاه تر نماید. تمرکز برنامه ShortlyAl بر روی داستان نویسی است.

انی ورد (AnyWord)

ابزار هوش مصنوعی Anyword مخصوص نوشتن متون تبلیغاتی و برندسازی است. از این ابزار بیشتر برای تولید متون تبلیغاتی برای شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و متون مخصوص لندینگ پیج استفاده می شود.

سایر ابزارهای مقاله نویسی با هوش مصنوعی

هر روزه تعداد زیادی ابزار برای ادیت مقاله معرفی می شوند. هر یک از انها تلاش دارد تا برای خود جایگاه و محبوبیتی پیدا کنند. لازم است در کاریرد آنها با احتیاط رفتار کنیم. مزایا و معایب و همچنین محدویت آنها را درک کنیم.

آیا با کمک هوش مصنوعی می توان ایراد های گرامری و ویرایشی را برطرف کرد؟

نرم افزارهای هوش مصنوعی قادرند به کاربران کمک کنند تا اشکالات گرامری و ویرایشی مقالات خود را تصحیح کرده و بخش های مختلف آن را بهبود بخشند. البته این نرم افزارها دقت بالایی ندارند. این نرم افزارها فقط به عنوان دستیار قابل استفاده اند. در نهایت باید از ویراستار انسانی و نیتیو استفاده کرد.

آیا با کمک هوش مصنوعی می توان ایرادهای تخصصی مقاله را برطرف کرد؟

با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم های پیشرفته آن می توان ایرادات تخصصی مقالات اعم از اصطلاحات فنی، اشتباهات علمی و … را برطرف ساخت. با این حال هوش مصنوعی را نمی توان جایگزین انسان ساخت و همچنان لازم است بررسی نهایی و تصحیح مقالات توسط نیروی انسانی انجام شود. با این حال هوش مصنوعی روند نگارش مقالات را سریع تر و آسان تر می سازد.

آیا استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن مقاله قانونی است؟

نوشتن مقاله با هوش مصنوعی ممکن است در برخی موارد قانونی نباشد. زیرا نگارش مقالات علمی نیازمند تجزیه و تحلیل دقیق داده ها، تفسیر نتایج و ارائه استنباط های منطقی هستند که ممکن است هوش مصنوعی قادر به انجام آنها نباشد. همچنین هنگام استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن مقاله باید حقوق مالکیت فکری و رفرنس دهی دقیقی صورت بگیرد.

ربات های هوش مصنوعی به دلیل عدم رعایت کپی رایت (حق چاپ) از اعتبار کافی برای نگارش مقالات علمی پژوهشی برخوردار نیستند. چت جی پی تی هرچقدر مقاله را سریع بنویسد اما قادر به تشخیص اینکه چه چیزی می نویسد، نیست. بنابراین نمی تواند در قبال محتوایی که می نویسد مسئولیت پذیر باشد. از طرفی از هوش مصنوعی نمی توان به عنوان یک نویسنده در مقاله نام برد. بنابراین در صورت عدم قوانین کپی رایت از نویسنده ای که از هوش مصنوعی استفاده کرده ممکن است شکایت شود.

نظرات و دیدگاه های ناشران و مجلات معتبر در مورد استفاده از هوش مصنوعی چیست؟

در شرایطی که بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران از ChatGPT برای نگارش مقالات خود استفاده می کنند بسیاری از موسسات و سازمان تحقیقاتی و همچنین دانشگاه ها استفاده از هوش مصنوعی برای نگارش مقالات را ممنوع ساخته اند. با این حال به دلیل جذابیت این ابزار استفاده از آن توسط دانشجویان اجتناب ناپذیر است. آنها در تلاش هستند تا خط مشی هایی را در راستای شرایط استفاده از چنین ابزاری تعیین کنند. به عنوان مثال، سردبیر مجله Science استفاده از هر نوع محتوای تولید شده توسط ابزار هوش مصنوعی اعم از تصاویر، متون و … را ممنوع اعلام کرده است. با این حال مجله Springer-nature اعلام کرده در شرایط خاصی می توان از ChatGPT استفاده کرد اما باید جزئیات کامل استفاده از هوش مصنوعی توسط نویسنده در مقاله ذکر شود.

بیشتر بدانیم:
کد ارکید، مزایا و ساخت رایگان آن

سردبیر مجله الزویر نیز درباره نوشتن مقاله با کمک هوش مصنوعی بیان داشته که می توان از چت چی پی تی و سایر ابزارهای هوش مصنوعی تنها برای بهبود خوانایی استفاده کرد. به عنوان مثال دانشجویان فارسی زبان می توانند از این ابزار برای ترجمه اولیه مقالات خود به زبان دیگر استفاده کنند اما متن ترجمه شده باید توسط مترجم متخصص انسانی، بررسی دقیق و اصلاح شود. البته به هیچ عنوان نباید برای بخش تفسیر نتایج یا نتیجه گیری علمی از این ابزار استفاده کرد. همچنین جزئیات استفاده از این ابزارها باید در مقاله ذکر شود.

آیا استفاده از هوش مصنوعی برای نگارش مقاله غیر اخلاقی است؟

زمانی که شما مقاله علمی پژوهشی می نویسید و نام شما به عنوان  نویسنده مقاله مطرح می گردد در برابر هرآنچه در مقاله نوشته شده مسئول خواهید بود. این تعهد و مسئولیت شامل صحت، درستی و اعتبار اطلاعات و همچنین رعایت قوانین کپی رایت است. بنابراین زمانی که از هوش مصنوعی برای نگارش کامل مقاله استفاده شود این ابزار قادر به تشخیص درستی یا نادرستی اطلاعاتی که برای نگارش مقاله با کمک هوش مصنوعی به کار می برید نیست. بنابراین در صورتی که این اطلاعات نادرست باشد نویسنده باید پاسخگو باشد. در بسیاری از موارد می تواند سبب ریترکت یا سلب اعتبار مقاله شود.

آیا می توان تشخیص داد که در نوشتن یک مقاله از هوش مصنوعی استفاده شده است؟

متاسفانه جواب این سوال، بله، است. امروزه ابزارهایی وجود دارد که قدرت تحلیل بسیار بالایی دارند. بنابراین به راحتی می توانند تشخیص دهند که چه مقاله ای با هوش مصنوعی نوشته شده است. جالبه بدانبد که این ابزارها هم با هوش مصنوعی کار می کنند.

آیا هوش مصنوعی می تواند مسولیت مقاله را بر عهده گیرد و نویسنده مسول مقاله شود؟

ابزار هوش مصنوعی به دلیل اینکه نمی توانند درستی یا نادرستی محتوایی که می نویسند را تشخیص دهند و همچنین قابلیت نتیجه گیری یا تفسیر نتایج را ندارند نمی توانند نویسنده مسئول مقاله باشند. ابزارهایی مثل ChatGPT با هدف گفتگوی آنلاین و پاسخگویی به سوالات عمومی طراحی شده اند. بنابراین از این ابزارها نمی توان برای نوشتن محتوای تخصصی و مقالات علمی پژوهشی استفاده کرد. این ابزارها نمی توانند اصول نگارش مقاله را بدرستی رعایت کنند.

آیا استفاده از هوش مصنوعی باعث افرایش سرقت ادبی در مقالات می شود؟

همانطور که گفته شد یکی از مهمترین معایب نوشتن مقاله با کمک هوش مصنوعی، افزایش درصد سرقت ادبی است. زمانی که شما قصد استفاده از ابزاری مثل ChatGPT را دارید ابتدا باید سوال خود را وارد نمایید. سپس ابزار مورد نظر بر اساس کلان داده هایی که در آن ذخیره شده پاسخ سوال را می یابد و برایتان ارسال می کند. البته هوش مصنوعی مهارت بالایی در ترکیب متون و ایجاد یک متن جدیدتر دارد با این حال تمام این موارد کپی برداری از اطلاعاتی است که در اختیار دارد. تنها جای پاراگراف ها یا جملات ممکن است جابجا شود. بنابراین در صورت استفاده از هوش مصنوعی شاهد افزایش سرقت ادبی خواهید بود. برای کاهش سرقت ادبی مقالات از نرم افزارهای معتبر مانند iThenticate  استفاده کنید.  همچنین روش های استانداردی برای این منظور وجود دارد.

جمع بندی و سخن پایانی

برای مقاله نویسی می توان از هوش مصنوعی استفاده کرد اما نباید نگارش مقاله صرفا محدود به متنی باشد که هوش مصنوعی به شما ارائه می دهد. یک مقاله خوب باید از کیفیت محتوای بالایی برخوردار باشد. همچنین رفرنس دهی مقالات باید به دقت انجام شود. از صحت داده ها و اطلاعاتی که هوش مصنوعی ارائه می دهد باید کاملا مطمئن شوید. همچنین استفاده از هوش مصنوعی باید تنها محدود به بخش های خاصی از مقاله باشد که بار علمی کمتری دارند مثل قسمت تقدیر و تشکر. اگر به هر دلیل در نوشتن مقاله از هوش مصنوعی استفاده کرده اید، لازم است در پایان مقاله توسط مترجم انسانی و متخصص بررسی شود. ادیتور نیتیو باید مقاله را ادیت تخصصی و نیتیو کند. گواهی ویرایش نیتیو کددار و قابل استعلام بدهد تا خیال شما از ایرادهای ویرایشی و گرامری آسوده شود. همچنین برسی سرقت ادبی مقاله برای تعیین درصد تشابه مقاله با مقالات دیگر  لازم است. پارافریز کردن مقاله و بازنویسی برای کاهش سرقت ادبی لازم است.

موسسه رادان انگلیش ادیت، نمایندگی شرکت دانش بنیان از کشور انگلستان بوده و آماده همکاری در این زمینه با شماست. تمامی ویرایش های نیتیو مقالات، گواهی ادیت کددار و قابل استعلام دریافت نموده و دارای پشتیبانی تا چاپ مقاله هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه ثبت سفارشتماس