کد ارکید، مزایا و ساخت رایگان آن

ارکید (orcid) چیست؟

اگر به تحقیق و پژوهش علاقه مند هستید حتما تاکنون اصطلاح” ارکید (ORCID)” به گوشتان رسیده است. این واژه در عین سادگی اهمیت بسیار زیادی برای نویسندگان و پژوهشگران دارد. در واقع داشتن ارکید به اندازه داشتن کد ملی مهم است! اما سوال اینجاست که کد ارکید چیست و چه کاربردهایی دارد که آن را با ارزش ساخته؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به چیستی کد ارکید پرداخته و شما را با کاربردهای آن بیشتر آشنا سازیم.

کد ارکید (ORCID) چیست؟

اصطلاح کد ارکید مخفف عبارت “Open Researcher & Contributor ID” است که به معنای« شناسه آزاد نویسندگان و پژوهشگران» می باشد. این کد 16 رقمی یک کد کاملا منحصربفرد و یکتاست که تحت نظارت سازمانی با همین نام قرار دارد. سازمان ارکید در واقع یک سازمان غیرانتفاعی محسوب می شود که تحت حمایت کمیته ای متشکل از ناشران سراسر جهان، سازمان های تحقیقاتی و سایر ذینفعان می باشد. کد 16 رقمی “ORCID” به نویسندگان، دانشجویان و محققانی که در سایت این شرکت ثبت نام کرده اند اختصاص داده می شود.

دریافت این کد ارکید (ORCID) کاملا رایگان است و در حال حاضر برای دریافت آن نیازی به پرداخت هیچ نوع هزینه ای ندارید. البته ممکن است در آینده این روال تغییر کند.  برای ساختن کد، ثبت نام در سایت ارکید (www.orcid.org) لازم است. بعد از ثبت نام، کد ارکید  به شما ارسال می شود.

مزایا و کاربرد کد ارکید (ORCID) چیست؟

هدف از ارائه کد ارکید این است که هر محققی در هر جای دنیا را بتوان تنها با یک کد شناسایی کرد. این کد روند ارسال و بررسی رزومه محققان را آسان تر می سازد. به جای اینکه ساعت ها وقت بگذارید و سابقه تحقیقاتی و کاری خود را برای دیگران توضیح دهید یا بخواهید نمونه مقالات خود را برای آنان ارسال نمایید کافیست از یک کد 16 رقمی به نام ارکید استفاده کنید.

ارکید (ORCID) باعث می شود رزومه حرفه ای تری داشته باشید و به عنوان یک نویسنده حرفه ای شناخته شوید.

کد ارکید سالیانه توسط بیش از 7.6 میلیون محقق مورد استفاده قرار می گیرد. البته این رقم در حال افزایش می باشد. ارکید این امکان را برای نویسندگان، ویراستاران و اساتید فراهم می سازد که رزومه معتبری بسازند. اطلاعاتی که در ارکید ثبت می شود بسیار دقیق می باشد و قابل پیگیری است. در واقع ارکید بخش مهمی از اکوسیستم ارتباطات علمی است که بدون داشتن این کد نویسندگان نمی توانند از مزایای زیر بهره مند شوند:

بیشتر بدانیم:
بهترین ابزار های هوش مصنوعی برای ترجمه رایگان مقاله

شناخت بهتر محقق با کد ارکید

زمانی که محققان از شناسه های احراز هویت شده ارکید استفاده می کنند باعث می شود تا رزومه تحصیلی، شغلی و تحقیقاتی آنها راحت تر توسط داوران ژورنال بررسی شود. در نتیجه اطلاعات آنها نه تنها معتبرتر به نظر می رسد بلکه می توان جزئیات بیشتری را در در رابطه با سوابق خود در آن درج نمود.

شانس بیشتر برای انتخاب 

داشتن رزومه کامل تر باعث می شود که روند داوری و بازنگری مقالات شما آسان تر انجام شود. بعلاوه، با یک جستجوی ساده از طریق کد ارکید (ORCID)  می توان اطلاعات تحقیق نویسنده ها در هر پایگاهی را بدست آورد.

بهبود روند دریافت تسهیلات مالی

ارکید همانند پل رابطی بین محقق و انجمن های علمی عمل می کنند. بدین ترتیب تامین کنندگان مالی می توانند به راحتی به اطلاعات محققان دسترسی داشته باشند. در نتیجه روند دریافت تسهیلات مالی برای محققان سریع تر خواهد شد.

تخصیص داوری همتا با ارکید (ORCID)

برای اینکه یک فرد بتواند عضو هیئت تحریریه ژورنالی شود بوسیله کد ارکید سوابق وی بررسی می گردد. همچنین، برای بخش داوری همتا یا داوری دقیق “Peer Review” که جهت بازنگری دقیق مقالات توسط کارشناسان همان رشته انجام می شود از کد ارکید استفاده می کنند. با کد ارکید (ORCID) داوران می توانند مشارکت های فرد را بررسی کنند. این مشارکت ها می تواند شامل ارزیابی مقالات ژورنالی، کتب، کنفرانس ها، سوابق شغلی و … باشد.

افزایش اعتبار

به جای رزومه شخصی و سابقه کار می توان این کد را به هر نوع سازمان دولتی یا خصوصی ارائه نمود. در نتیجه آنها می توانند به راحتی سوابق تحصیلی و پژوهشی فرد را بررسی نمایند. بعلاوه، داشتن شناسه “ORCID” مانع از قضاوت اشتباه به خاطر تشابهات اسمی محققان می شود.

هویت پایدار با ارکید (ORCID)

ارکید (ORDID) یک رجیستری ارکید آزاد و مستقل به شمار می رود که به صورت رایگان در دسترس محققان قرار داده شده است. به کمک این رجیستری هر فرد می تواند یک هویت پایدار برای خود داشته باشد که همانند کد ملی یا شماره مالیاتی است. با به اشتراک گذاری این کد می توان به راحتی داده های خود را با دیگران به اشتراک گذاشت.

 

رادان انگلیش ادیت، رتبه نخست ویرایش مقاله با ارایه گواهی ادیت از شرکت دانش بنیان انگلیسی و تضمین ویرایش مجدد تا چاپ مقاله

 

امکان اتصال به پایگاه های مختلف

یکی از مهمترین کاربردهای کد ارکید (ORCID) این است که در پایگاه های مهمی مثل ISI به رسمیت شناخته می شود. در نتیجه شما می توانید به راحتی کد ارکید خود را به این پایگاه ها وصل کنید.

بیشتر بدانیم:
پاسخ به نظرات داوران مقاله، نکات مهم و کلیدی

همچنین شما می توانید با ساخت لینک خودکار این امکان را فراهم سازید که سازمان های معتبر بتوانند سوابق تحقیقاتی شما را بررسی کنند. یا امکان درج اطلاعات در رزومه ارکید خود را برایشان فراهم سازید. با این کار می توانید به جای اینکه وقتتان را صرف درج اطلاعات تحقیق در رزومه خود نمایید وقت بیشتری برای انجام تحقیقات خود بگذارید.

ارکید شامل اطلاعات چه کارهایی است؟

ناشران متعددی در سراسر جهان فعالانه از کد ارکید (ORCID) برای اطلاعات مربوط به نویسندگان و داوران خود در طی فرایند انتشار استفاده می کنند. این اطلاعات شامل موارد زیر می باشد:

  • محل کار یا تحصیل
  • وضعیت اشتغال
  • مقالات ژورنالی
  • کتاب ها
  • نرم افزارها
  • مقالات کنفرانسی
  • و سایر آثار

اینکه چه اطلاعاتی در رزومه ارکید شما درج شود یا منتشر گردد کاملا اختیاری است. بنابراین تنها شما می توانید تعیین کنید که کد ارکید شما شامل چه اطلاعاتی باشد. بعلاوه مالکیت و کنترل رزومه ارکید در اختیار شما خواهد بود. بنابراین با داشتن یک کد ارکید می توانید حرفه ای تر به نظر برسید.

سخن پایانی

کد ارکید (ORDID) یک کد همتا و منحصر بفرد است که ارزش زیادی در جامعه علمی دارد. با این کد می توان هر محققی را حتی در آن سوی مرزها تنها با یک کد ارکید شناسایی کرد. امروزه هویت هر محققی در گرو این کد می باشد. “ORCID” از ایجاد هویت جعلی جلوگیری می کند. بعلاوه، محققان پیش از چاپ مقاله در ژورنال علاوه بر ویرایش نیتیو مقاله خود باید کد ارکید نیز دریافت نمایند. زیرا هر کد ارکیدی تنها مختص به یک نفر است. ادیت مقاله با تخفیف ویژه برای دانشگاه های طرف قرارداد انجام می شود.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه ثبت سفارشتماس