چگونه بهترین روش تحقیق را انتخاب کنیم؟

چاپ رایگان مقاله

انتخاب بهترین روش تحقیق اساسی ترین کار برای انجام هر تحقیق است. چنانچه روش تحقیق به درستی انتخاب نشده باشد نه تنها موفقیت آمیز نخواهد بود بلکه نتیجه معتبر و قابل اطمینانی نیز به دست نخواهید آورد. روش تحقیق  یا روش  پژوهش در واقع شاهراهی است که دستیابی به اهداف تحقیق را برایتان میسر می سازد اگر مسیر به درستی انتخاب شده باشد سریع تر و بهتر می توان به مقصد رسید. با توجه به اهمیت این مقوله، در این مطلب می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چطور می توانیم بهترین روش تحقیق را برای نگارش مقالات خود انتخاب کنیم. اگر قصد نوشتن و چاپ مقاله در ژورنال را دارید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

انواع روش تحقیق برای نگارش مقاله، پایان نامه  و رساله

وقتی بحث انتخاب بهترین روش تحقیق برای نگارش و چاپ مقاله باشد ابتدا باید با انواع روش تحقیق آشنایی کامل داشت. سپس نوع مسئله، سوالات و فرضیات را مشخص کرد. زیرا انتخاب روش تحقیق به سوالات و فرضیات ما بستگی دارد. به عبارتی نمی توان هر روش تحقیقی را به کار برد. روشی که به کار برده می شود باید کاملا متناسب با سوال اصلی تحقیق، فرضیات و همچنین اهداف تحقیق باشد.

روش کمی تحقیق (Quantitative Research Method)

این روش مناسب تحقیقاتی است که بر مبنای جمع آوری داده های عددی و اطلاعات آماری می باشند. به عبارتی در این نوع تحقیق، قبول یا رد فرضیات بر اساس تجزیه و تحلیل اعداد و ارقام خواهد بود و برای انجام این کار از نرم افزارهای پیشرفته آماری استفاده می کنند.

در تحقیقات کمی برای جمع آوری اطلاعات از ابزارهایی مثل فرم نظرسنجی آنلاین یا دستی مثل انواع پرسشنامه و … استفاده می شود. این نوع روش تحقیق بیشتر در حوزه علوم اجتماعی، روانشناسی و مدیریت به کار برده می شود. داده های جمع آوری شده در روش های کمی ممکن است بارها و بارها تجزیه و تحلیل شوند تا بتوان با دقت بهتری نتایج را به دست آورد. روش های کمی به طور کلی به دو دسته روش های کمی اولیه و روش های کمی ثانویه تقسیم می شوند.

  • روش کمی اولیه
  • روش کمی ثانویه
بیشتر بدانیم:
ادیت مقاله

تحقیقات کمی چندین ویژگی خاص و منحصربفرد دارند که باعث می شود انتخاب ایده آلی برای پروژه های خاص باشند. بیایید این ویژگی های مهم را با هم بررسی کنیم تا بتوانید هنگام برنامه ریزی برای پروژه های تحقیقاتی خود آنها را هم در نظر داشته باشید:

ابزارهای ساختار یافته:

تحقیقات کمی به ابزارهای ساختاریافته ای مثل فرم های نظرسنجی یا پرسشنامه متکی هستند و از آنها برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کنند. استفاده از چنین ساختاری منجر به جمع آوری داده های عددی از پاسخ دهندگان شده و انجام تجزیه و تحلیل داده ها را آسان تر می سازد.

حجم نمونه:

یک تحقیق کمی بر روی حجم نمونه ای از جامعه هدف متمرکز است. یکی از جنبه های اساسی روش های تحقیق کمی، روش های نمونه گیری پیمایشی می باشند که جهت اطمینان از پایایی نتایج به کار برده می شوند و دستیابی به هدف تحقیق را میسر می سازند.

سوالات بسته:

این نوع سوالات سنگ بنای تحقیقات کمی به شمار می روند. سوالات بسته جمع آوری داده های کمی را آسان تر می سازند. به همین دلیل به طور وسیعی در فرایند گردآوری داده ها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

رادان انگلیش ادیت، رتبه نخست ادیت مقاله با تضمین و پشتیبانی تا چاپ مقاله، ارایه گواهی کد دار و قابل استعلام از شرکت دانش بنیان انگلیسی

 

مطالعات پیشین:

قبل از گردآوری اطلاعات از پاسخ دهندگان، محققان اغلب تحقیقاتی که مرتبط با موضوع تحقیق فعلی آنهاست را مورد بررسی قرار می دهند. این بررسی تاثیر زیادی روی چارچوب بندی مطالعه آنها خواهد داشت و باعث می شود بدانید چگونه بهترین روش تحقیق را انتخاب نمایید.

داده های کمی

معمولا داده های کمی با استفاده از جداول، نمودارها و یا سایر اشکال عددی نشان داده می شوند. این نوع نمایش بصری باعث می شود نتایج حاصل از داده های گردآوری شده را بهتر بتوان تفسیر کرد. به همین دلیل یکی از اجزا کلیدی هر روش تحقیق کمی به شمار می رود.

تعمیم نتایج

یکی از نقاط قوت تحقیقات کمی، قابلیت تعمیم نتایج حاصل از این تحقیقات برای کل جامعه آماری است. به عبارتی، یافته های حاصل از یک نمونه را می توان برای تصمیم گیری آگاهانه و انجام اقدامات مناسب در راستای بهبود شرایط جامعه مورد نظر به کار برد.

روش کیفی تحقیق (Qualitative Research Method)

این روش مخصوص تحقیقاتی است که در آنها خبری از گردآوری داده های عددی نیست. به عبارتی در این نوع تحقیقات از داده های غیر عددی مثل ویدئو، صوت، تصویر و … استفاده می شود. در تحقیقات کیفی به روز بودن داده ها اهمیت زیادی دارد به همین دلیل از مصاحبه و مشاهده  برای گردآوری داده ها استفاده می کنند و سپس داده ها با استفاده از نرم افزارهایی مثل نرم افزار مکس کیودا، نرم افزار اطلس تی یا نرم افزار انویوو تجزیه و تحلیل می شوند.

بیشتر بدانیم:
چاپ رایگان مقاله در مجلات پولی

روش کیفی پژوهش شامل چندین روش تحلیل داده است که متداول ترین آنها عبارتند از:

  • تحلیل روایت
  • روش تحلیل مضمون یا تم
  • آینده پژوهش یا سناریونویسی
  • انواع فراتحلیل ها، فراترکیب ها، فرامطالعات و مرور نظام مند یا سیستماتیک
  • پدیدارشناسی ها
  • گراند تئوری

از میان این روش ها، تحلیل مضمون و تحلیل محتوا در بسیار پرطرفدار می باشند. با این حال به دلیل شباهت زیادی که به یکدیگر دارند اغلب گمان می شود که تحلیل مضمون یا تم همان تحلیل محتواست. تحلیل مضمون کاملا بر پایه توصیفات کیفی استوار است با این حال در تحلیل محتوا گاهی از تحلیل محتوای کمی نیز استفاده می شود.

روش ترکیبی یا آمیخته  (Mixed Research Method)

زمانی که برای انجام تحقیقی از ترکیب روش تحقیق کمی و کیفی استفاده شود به این روش، ترکیبی یا آمیخته گفته می شود. این روش یکی از بهترین روش تحقیق به شمار می رود و باعث درک بهتری نسبت به شرایطی که در حال تحقیق در رابطه با آن هستید می شود. روش آمیخته روش نوظهوری است که در پاسخ به محدودیت های روش های تحقیق کیفی و کمی شکل گرفت. در حال حاضر نیز از مقبولیت بالایی در بین محققان برخوردار می باشد.

بهترین روش تحقیق کدام است؟

برای بسیاری از شما ممکن است سوال باشد که از بین این روش ها، بهترین روش تحقیق کدام است. در پاسخ به این سوال میبایست گفت که هر تحقیقی در راستای حل مشکلی انجام می شود. زمانی که شما می خواهید تحقیقی را انجام دهید ابتدا با یک سوال یا فرضیه شروع می شود که در ادامه هدف را شکل می دهند. فرضیه حدس محقق راجع به نتیجه پژوهش است. البته فرضیه تنها از روی حدس و گمان محقق نیست. بلکه وی ابتدا تحقیقات مشابهی که در این زمینه انجام شده را به دقت مطالعه می کند. سپس با توجه به مساله تحقیق و کارهای مشابه انجام شده فرضیاتی راجع به نتیجه پژوهش خود متصور می شود تا بتوان مشکل را برطرف ساخت.

برای انتخاب روش تحقیق مناسب باید در نظر داشت که لازم است محقق تجزیه و تحلیل هایی را انجام دهد تا بتواند درستی یا نادرستی فرضیات مطرح شده را بسنجد. از این رو باید در نظر بگیرد که فرضیه مطرح شده با چه ابزاری قابل سنجش است. نیازمند داده های عددی است یا غیر عددی؟ جامعه هدف چه افرادی هستند؟ قابلیت گردآوری داده های لازم برای آزمون فرضیه را با انواع ابزارهای گردآوری داده ها مثل پرسشنامه، مصاحبه، تحلیل محتوا و … با هم مقایسه نماید.

بیشتر بدانیم:
بهترین ابزار های هوش مصنوعی برای ترجمه رایگان مقاله

مثال در مورد تعیین بهترین روش تحقیق

به عنوان مثال، زمانی که قصد تحلیل آثار نویسنده یا شاعر معروفی را دارد از بین تحلیل محتوا یا توزیع پرسشنامه بین خوانندگان آثار کدام مناسب تر است؟ یقینا تحلیل محتوا یا تحلیل مضمون برای چنین تحقیقی بهتر از ابزارهایی مثل پرسشنامه یا نظرسنجی آنلاین عمل می کند. بنابراین نیازمند روش تحقیق کیفی خواهد بود. و بالعکس زمانی که قصد بررسی دیدگاه دانش آموزان نسبت به عملکرد معلم را دارید نیازمند جمع آوری داده های عددی خواهید بود. پس ابتدا به مساله تحقیق و اهداف و فرضیات خود توجه نمایید تا بتوانید  بهترین روش تحقیق را انتخاب کنید.

یکی دیگر از شرایطی که باعث سردرگمی محققان در انتخاب روش تحقیق می شود انتخاب مصاحبه به عنوان ابزار گردآوری داده ها است. از آنجایی که مصاحبه هم در دسته روش تحقیق کیفی و هم در دسته روش تحقیق کمی قرار دارد. محققان بین این دو گزینه دچار سردرگمی می شوند. برای درک انتخاب درست روش تحقیق برای ابزار مصاحبه به نوع سوالات مطرح شده در مصاحبه دقت نمایید. اگر سوالات مطرح شده در مصاحبه از نوع سوال بسته است در دسته تحقیقات کمی جای می گیرد. مصاحبه با سوالات باز مربوط به روش تحقیق کیفی است. در واقع در تحقیقات کیفی تمرکز بیشتر روی درک افکار و تجربیات فرد است به همین دلیل در این نوع مصاحبه از سوالات باز استفاده می کنند. چنانچه قصد دارید هم از سوالات باز و هم از سوالات بسته استفاده کنید روش تحقیق از نوع ترکیبی یا آمیخته خواهد بود.

جمع بندی و سخن پایانی

در این نوشتار سعی کردیم به توضیح انواع روش تحقیق بپردازیم تا بتوانید با شناخت آنها بهترین روش تحقیق را انتخاب نمایید. در پایان به این نکته دقت داشته باشید که تحقیق کمی و کیفی هر دو دارای نقاط قوت و ضعفی هستند. به عنوان مثال، تحقیق کمی نسبت به کیفی به زمان و هزینه بیشتری نیازمند می باشد. سوالات کمی را می توان بارها و بارها تحلیل کرد و حتی از داده های جمع آوری شده در تحقیقات کمی در آینده نیز می توان به کار برد اما در تحقیقات کیفی بیشتر متکی به زمان حال است. اکنون با توجه به شناختی که از این روش ها دارید بهتر می توانید روش تحقیق مناسب را انتخاب نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه ثبت سفارشتماس