اغلب محققان زمانی که می خواهند بهترین ژورنال برای چاپ مقاله را پیدا کنند با حجم انبوهی از ژورنال ها روبرو می شوند که تشخیص اینکه کدام ژورنال بهتر و معتبرتر است را برایشان سخت تر می سازد. ندانستن این موضوع که  ISI چیست؟ ISC چییست؟ و چه فرقی با هم دارن باعث می شود در انتخاب ژورنال مناسب برای چاپ مقاله خود دچار سردرگمی شوند. واقعیت هم این است که بدون فهم این عبارات و دانستن اینکه مقاله ISI چه فرقی با مقاله ISC دارد، پیدا کردن ژورنال مناسب چندان هم کار آسانی نیست. برای یک محقق دانستن اینکه ISI و ISC چیست و چه فرقی با هم دارند بسیار مهم است. در واقع، قبل از نگارش مقاله تان باید بدانید قرار است چه مقاله ای، با چه فرمتی و برای چه مجله ای ارسال کنید.

حالا که متوجه اهمیت موضوع شدید بیایید با هم این دو را بررسی کنیم.

ISI چیست؟

در پاسخ به این سوال که ISI چیست می توان گفت که ISI (آی اس آی) مخفف عبارت ” Institute for Scientific Information ” و به معنای موسسه اطلاعات علمی است. با جستجوی آدرس سایت isi در مرورگرتان می توانید پایگاه اینترنتی این موسسه را مشاهده کنید. موسسه بین المللی ISI یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی است. این سازمان از هفت انجمن و بیش از 4500 عضو از سراسر جهان تشکیل شده است.

موسسه ISI در سال 1960 توسط یوجین گارفیلد تاسیس شد اما در سال 1992 به شرکت تامسون رویترز فروخته شد و نامش به موسسه علمی تامسون رویترز تغییر کرد. حتما برایتان این سوال پیش امده که چرا باید امتیازش را بفروشد؟ آقای گارفیلد متولد سال 1925 است یعنی زمانی که امتیازش را فروخته در سن 67 سالگی بوده. با این تفاسیر گمان می کنم خودتان جواب سوالتان را پیدا کردید!

بعدها هم نام این پایگاه از isi به Web of Science تغییر کرد و از سال 2018 به بعد هم امتیازش به شرکت Clarivate واگذار شد. البته جای تعجب نیست که در آینده ای نه چندان دور تیم جوان تر و پویاتری مالک آن نشود.

بیشتر بدانیم:
دوازده دلیل اصلی ریجکت مقاله و راههای جلوگیری از آن

کار موسسه ISI چیست؟

موسسه ISI در حیطه های مختلفی فعالیت دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

1-لیست مجلات

موسسه ISI در حوزه های مختلف علمی بسیار فعال است. کار اصلی این موسسه آنالیز ژورنال های علمی مختلف در سراسر جهان است. شما به کمک پایگاه ISI می توانید به این موضوع پی ببرید که کدام مجله رتبه بالاتری دارد و معتبرتر است. البته هر مجله ای نمی تواند به لیست مجلات ISI راه یابد. تنها مجلات علمی معتبر در این پایگاه ذکر می شوند.

2-رتبه بندی مجلات

دومین کاری که این موسسه انجام می دهد رتبه بندی مجلات علمی است که به کمک ضریب اثر و گزارش استنادی مجلات شما می توانید بهترین و معتبرترین مچله را برای چاپ مقاله خود پیدا کنید.

3-برگزاری کنفرانس جهانی علم

کنفرانس جهانی علم   (WSC)   World Science congress یکی از بزرگترین کنفرانس های علمی جهان است که هر دو سال یکبار در کشورهای مختلفی برگزار می شود. سازماندهی این کنفرانس بر عهده موسسه ISI است. تمامی انجمن ها و اعضای موسسه ISI در این کنفرانس شرکت می کنند.

مجله ISI چیست؟

مجلاتی که توسط موسسه ISI، بررسی شده مورد تایید قرار می گیرند را مجلات ای اس ای می گویند.

مقاله ISI چیست؟

مقاله ای است که در یکی از مجلات ISI چاپ شده باشد را اصطلاحا مقاله آی اس آی می گویند.

ISC چیست؟

ISC (آی اس سی) مخفف Islamic World Science Citation Center ،موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام یا پایگاه استناد علمی جهان اسلام است. آی اس سی (ISC) تنها در حوزه رتبه بندی دانشگاه های ایرانی و اسلامی و ژورنال های جهان اسلام فعالیت می کند. به عنوان مثال مجلات علمی ایرانی، عربی، نشریات علوم انسانی و …

مجله ISC چیست؟

مجلاتی که توسط موسسه ISC، بررسی شده مورد تایید قرار می گیرند را مجلات آی اس سی می گویند.

مقاله ISC چیست؟

اگر مقاله ای در یک مجله چاپ شود که در ISC رتبه بندی شده است به آن مقاله ISC گفته می شود.

تفاوت اصلی ISC با ISI چیست؟

تحلیل استنادی در حال حاضر از پرکاربردترین معیارها برای تحلیل سهم علمی مجلات در زمینه های مختلف است. پایگاه ISI و ISC هر دو از تحلیل استنادی استفاده می کنند و ژورنال های مختلف را بر اساس رتبه آنها دسته بندی می نمایند. اما تفاوت هایی با هم دارند که در اینجا به مهمترین آنها اشاره شده است:

1-روش علم سنجی

ISC از علم سنجی نظری استفاده می کند و از طریق تجزیه و تحلیل استنادی کاملا خودکار اهداف خود را عملی می سازد که ماحصل آن ضریب تاثیر مجلات و رتبه بندی آنهاست.

بیشتر بدانیم:
نرم افزارهای ترجمه مقاله به صورت رایگان جایگزین مترجم می شوند؟

2-محدودیت زبانی

یکی دیگر از تفاوت های ISC و ISI نوع موضوعات و همچنین زبان هایی است که مورد بررسی قرار می گیرند. در ISC مجلات فارسی زبان و عربی زبان بررسی می شوند و ابزار قدرتمندی برای رتبه بندی مجلات ایرانی و عربی و جهان اسلام به شمار می رود در حالی که ISI چنین نیست. سایر ابزارها و پایگاه های استنادی مثل ISI بر رتبه بندی مجلات انگلیسی زبان متمرکز هستند. البته شکی در این نیست که حجم قابل ملاحظه ای از مقالات علمی به زبان انگلیسی نوشته می شوند. حتی در کشورهای عربی و کشورهای فارسی زبان نیز بیشتر مقالات به زبان انگلیسی نوشته می شود. چرا که زبان انگلیسی مخاطبان بیشتری دارد.

بنابراین، ISC این فرصت را برای محققان جهان اسلام فراهم ساخته تا بتوانند از یک کانال بین المللی برای پیدا کردن بهترین ژورنال برای چاپ مقاله خود استفاده کنند. بعلاوه امکان رتبه بندی مقالات و کسب امتیاز علمی را نیز برای محققان اسلامی فراهم ساخته است. ISI نسبت به ISC کلی تر و همه جانبه تر است.

چگونه مقاله مان را در ISI یا ISC چاپ کنیم؟

چاپ مقاله در هر ژورنالی تابع رعایت قوانین و دستورالعمل هاییست. بنابراین قبل از نگارش مقاله خود لازم است به پایگاه ISI یا ISC مراجعه نموده و رتبه ژورنال مورد نظر، حیطه موضوعی و … را بررسی کنید و اعتبار ژورنال مورد نظر را بسنجید.

مقاله ISI نیازمند ترجمه و ویرایش نیتیو و کاملا تخصصی است زیرا مخاطبان شما و داوران ژورنال زبان مادریشان انگلیسی است. بنابراین در صورتیکه ترجمه مقاله شما کاملا نیتیو نباشد احتمال ریجیکت شدن آن خیلی بالاست. در هنگام نگارش مقاله تان باید به کلیه علائم نگارشی دست کنید. فرمت بندی مقاله باید به درستی انجام شده باشد و از نظر فنی و محتوایی نیازی به ویرایش نداشته باشد. عنوان مقاله نیز باید بسیار جذاب باشد زیرا اولین چیزی که سردبیر مجله می بیند عنوان مقاله شماست.

در هنگام نوشتن مقاله و استناددهی متن مقاله ای که می خواهید به آن استناد دهید را کپی پیست نکنید. دستورالعمل های پارافریز مقاله را رعایت کنید تا دچار سرقت ادبی نشوید.

جمع بندی و سخن پایانی

اگر به فکر چاپ مقاله تان در ژورنال های ISC یا ISI هستید ابتدا لازم است ساختار مقاله ISI و ISC را به خوبی بشناسید. شما باید از دلایل اصلی ریجکت شدن مقاله اطلاع داشته باشیدو همچنین راههای برطرف کردن انها را بدانید. ترجمه شما کاملا باید نیتیو باشد به طوری که سردبیر انگلیسی زبان تصور نکند مقاله را یک ربات یا فردی که سطح سواد درست و حسابی ندارد نوشته! یک مقاله انگلیسی خوب، باید کاملا روان و سیلیس نوشته شود. علائم نگارشی باید رعایت شده و از نظر ساختاری و فنی عیب و ایرادی نداشته باشد. در غیر اینصورت در هیچ ژورنالی شانس چاپ نخواهید داشت. بعلاوه مدت زمان زیادی را باید صرف اصلاح مجدد مقاله کنید. انتخاب مجله مناسب برای مقاله می تواند، زمان لازم تا اکسپت و چاپ مقاله را به شدت کاهش دهد.

بیشتر بدانیم:
مقاله نویسی تخصصی و ساختار محور

صورتیکه نمی دانید منظور از ترجمه نیتیو مقاله ISI چیست، چطور باید مقاله خود را به صورت نیتیو ترجمه کرد یا برای ویرایش ساختاری، فنی و ترجمه نیتیو مقاله به کمک نیاز دارید می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. موسسه رادان انگلیس ادیت با سالها تجربه و دارا بودن متخصصان خبره و باتجربه در حوزه ترجمه نیتیو،  پارافریز و ویرایش ساختاری و فنی مقالات علمی می تواند به شما کمک کند تا در سریع ترین زمان مقالات خود را برای چاپ اماده کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه ثبت سفارشتماس