چگونه مجله مناسب برای مقاله خودمون پیدا کنیم؟

مجله مناسب برای مقاله

انتخاب مجله و یا ژورنال مناسب برای مقاله حیاتی ترین کاریست که هر محقق باید در آن مهارت داشته باشد. اما اکثر محققان در انتخاب درست آن دچار سردرگمی می شوند. بعضی هم فکر می کنند معروف ترین ژورنال حوزه تحصیلی آنها ژورنال مناسب برای چاپ مقاله است اما در واقعیت چنین نیست. انتخاب مجله اشتباه می تواند رزومه شما را خراب کند یا شما را به لیست سیاه وزارت علوم یا وزات بهداشت اضافه کند.

لیست سیاه وزارت علوم یا وزارت بهداشت چیست؟

بلک لیست وزارت علوم در واقع شامل لیستی از تمام ژورنال های نامعتبر و بی کیفیتی است که چاپ مقاله در انها هیچ امتیازی برایتان به همراه ندارد. این لیست همواره به روز رسانی می شود. بنابراین، ممکن است در ظاهر مجله ای نامش در لیست نباشد و شما اینطور تصور کنید که مجله ای با کیفیت و معتبر است اما پس از چاپ مقاله تان نامش به بلک لیست اضافه شود.

در هنگام یافتن ژورنال مناسب برای مقاله تان باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که مقاله ای که در این نوع مجلات منتشر می شوند هیچ اعتبار و ارزشی نخواهند داشت. علاوه بر آن ممکن است برای شخصیت و اعتبار علمی شما، مضر هم باشد. در واقع، مهمترین مرحله در انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله توجه به اعتبار مجله مورد نظر است که متاسفانه بعضی از محققان به آن توجهی ندارند یا از این موضوع بی اطلاع هستند.

بهترین زمان برای انتخاب مجله

اگر اولین بار است که قصد نگارش یا چاپ مقاله علمی را دارید شاید وسوسه شوید که قبل از یافتن مجله مناسب برای چاپ مقاله، نوشتن مقاله خود را شروع کنید. با این حال، انتخاب ژورنال مناسب برای مقاله آن هم قبل از شروع نگارش مقاله باعث می شود تا مقاله را به نحوی بنویسید که مختص مخاطبان مجله مورد نظر باشد. بعلاوه می توانید در زمان نگارش دستورالعمل های خاصی که ممکن است مجله مورد نظر برای چاپ مقالات داشته باشد را رعایت کنید و مقاله خود را به درستی فرمت بندی کنید. این کار باعث می شود در وقت و هزینه های خود صرفه جویی کنید. همجنین شانس پذیرش مقاله شما، به شدت افزایش می یابد.

بیشتر بدانیم:
نکات مهم و کاربردی در مورد نوشتن مقاله با کمک هوش مصنوعی

فاکتورهای کلیدی یافتن ژورنال مناسب برای مقاله

موقع یافتن ژورنال مناسب برای مقاله باید به بعضی از فاکتورهای کلیدی توجه کنید که عبارتنداز:

داوری همتا یا Peer review

از این روش برای بررسی اصالت و اعتبار مقالات پیش از انتشار در مجلات استفاده می شود. در واقع، داوری همتا  (Peer review) حکم مهر تایید کیفیت مقاله از سوی جامعه پژوهشی را دارد.  به همین دلیل بسیار مهم است که آیا مجله مورد نظر دارای ناشر معتبر و قابل اعتمادی است و خدمات داوری همتا را انجام می دهد یا خیر. داوری همتا مثل فیلتری است که مانع از انتشار مقالات بی کیفیت و نامناسب می شود. توصیه می شود قبل از ارسال مقاله برای بررسی توسط داوران درصد سرقت ادبی یا پلاجریزم مقاله خود را چک کنید.

مخاطبان و داوران مجله

ممکن است یک مجله بسیار معتبر باشد اما لازم است قبل از شروع نگارش، مقالات منتشر شده در مجله مورد نظر را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا مجله مقالات مشابه با موضوعی که قصد نگارش آن را دارید منتشر می کند یا نه. بعلاوه رشته تحصیلی تیم داوری مجله مورد نظر را بررسی کنید. بهتر است ژورنالی را انتخاب کنید که رشته تحصیلی داور آن با رشته تحصیلی شما یکی باشد. بسیاری از محققان برای نوشتن مقالات خود زحمت زیادی می کشند، اما زمانی که آن را برای ژورنال ارسال می کنند رد می شود و اکثرا از این گلایه دارند که داور مجله صلاحیت علمی داوری در رشته آنها را ندارد. بدون شک داشتن داور هم رشته شانس چاپ مقاله تان را بالا می برد.

اسکوپ مجله ( Scope ) یا حوزه تخصصی مجله را فراموش نکنید

یکی دیگر از موارد مهمی که خیلی از پژوهشگران و دانشجویان در انتخاب ژورنال مناسب برای مقاله خود از آن غافل هستند اسکوپ ( Scope ) مجله است. اسکوپ به معنای حوزه علمی  و تخصصی ژورنال مورد نظر است. در هنگام یافتن ژورنال مناسب برای چاپ مقاله باید به سایت ژورنال مورد نظر مراجعه نموده و مشخصات ژورنال را بررسی کنید. خیلی مهم است که موضوع مقاله تان با اسکوپ مقاله تناسب داشته باشد.

در صورتی که مقاله شما با اسکوپ مجله تناسب نداشته باشد حتی اگر مقاله را برای مجله مورد نظر ارسال کنید پس از گذشت چند روز رد خواهد شد. بنابراین وقت خود را تلف کرده اید. توصیه می شود حتما ابتدا به سایت ژورنال مورد نظر سر بزنید و قسمت اسکوپ ژورنال را مطالعه کنید. نوع نگارش مقاله برای مجله ای که در یک حیطه تخصصی فعالیت می کند با نگارش مقاله برای مجله ای که حیطه وسیعی دارد متفاوت است. مجله تخصصی مخاطبان خاص تری دارد و به همین دلیل سختگیری بیشتری خواهد داشت.

بیشتر بدانیم:
بهترین نرم افزار ویرایش مقالات انگلیسی

سطح کیفیت / اعتبار مجله مناسب برای مقاله خود را  چطور بررسی کنیم؟

شما باید برای یافتن مجله مناسب برای مقاله خود حتما اعتبار مجله هایی که در حوزه علمی شما فعال هستند را بررسی کنید و ببینید آیا کیفیت آن را بالا می دانند یا خیر. به طور کلی اعتبار از روی ضریب تاثیر  (Impact Factor) در نظر گرفته می شود. مجلاتی که ضریب تاثیر بالایی دارند ممکن است نرخ رد کردن مقالات بالاتری هم داشته باشند. بنابراین در انتخاب مجله مناسب برای چاپ مقاله باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت بالا بودن ضریب تاثیر ژورنال انتخابی، باید مقاله تان از نوآوری بالایی برخوردار باشد تا رد نشود.

نمایه یا ایندکس (Index) مقاله

قبل از ارسال مقاله برای ژورنال باید بررسی کنید که آیا مجله یا ژورنال مورد نظر در پایگاه های اطلاعاتی آنلاینی مثل Scopus ، ISI و   Web of Science نمایه شده باشد یا نه. یکی از مشخصه های مجله معتبر نمایه سازی آن است. نمایه یا ایندکس مقالات اهمیت بسیار زیادی دارد. هرچه میزان مقالات ایندکس شده بیشتری داشته باشد اعتبار آن بیشتر است و این یعنی مجله مناسبی برای چاپ مقاله خواهد بود.

رفع ایرادهای گرامری و ویرایشی را جدی بگیرید

نکته دیگر توجه به ویراستاری انگلیسی و اصلاح گرامری مقاله ای است که قصد چاپ آن را دارید. دلیل ریجکت بسیاری از مقالات داشتن ایرادهای گرامری و ویرایشی است. معمولا مشکلات ویرایشی و گرامری برای مقالات محققانی که زبان مادریشان انگلیسی است، حدود 10 تا 15 ایراد در هر 1000 کلمه مقاله می باشد. در این صورت بنظرتان ایرادهای گرامری و ویرایشی مقاله محققی که زبان مادری اش فارسی است، چند تا در هزار کلمه مقاله است؟ مجلات نمی خواهند اعتبارشان خدشه دار شود و نسبت به ایرادات گرامری و ویرایشی بسیار سختگیر هستند. شاید تصور کنید مقاله تان بی عیب و نقص است اما از نظر داوران انگلیسی زبان کاملا گویا و سلیس نباشد. در واقع، بدون ویرایش نیتیو احتمال ریجکت شدن مقاله تان بسیار زیاد خواهد بود.

جمع بندی و سخن پایانی

در انتخاب ژورتال مناسب برای مقاله خود مهمترین کاری که باید انجام دهید چک کردن لیست مجلات بلک لیست است. بعلاوه، توجه به داوران همتا، حوزه علمی مجله، ضریب تاثیر، ترجمه تخصصی و ویرایش گرامری و نیتیو و همچنین برطرف کردن سرقت ادبی مقاله، از مهمترین نکاتی است که باعث می شود بتوانید بهترین مجله را برای مقاله خود بیابید. به عنوان آخرین نکته بد نیست بدانید مقالات هر مجله دارای ضریب تاثیر متفاوتی هستند. همچنین هزینه چاپ مقالات را نیز باید در نظر بگیرید. بعضی ژورنال ها رایگان هستند و برخی دیگر برای انتشار مقالات هزینه دریافت می کنند. قبل از ارسال مقاله خود به ژورنال می توانید لیست مجلات رایگان برای چاپ مقاله و نوع دسترسی آنها را بررسی کنید.

بیشتر بدانیم:
مقاله را در ژورنال چاپ کنیم یا در کنفرانس؟ چه فرقی دارند؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه ثبت سفارشتماس