چگونه پلاجریزم مقاله خود را برطرف کنیم؟

رفع پلاجریزم مقاله

پلاجریزم یا پلاجریسم (Plagiarism) مقاله یکی از مهمترین مواردی است که باید قبل از ارساله مقاله خود به ژورنال بررسی کنید. درخیلی از موارد، پلاجریزم یا سرقت علمی مقاله عمدی نیست اما به دلیل ناآگاهی برخی محققان از درصد مجاز پلاجریزم و روش های بررسی آن باعث می شوند که مقاله آنها با درصد مشابهت زیادی ریجکت شود. به دلیل اهمیت بالای این موضوع، در این مقاله قصد داریم به نحوه برطرف ساختن پلاجریزم بپردازیم.

پلاجریسم چیست؟

در پاسخ به این سوال که پلاجریزم چیست باید گفت که پلاجریزم نوعی دزدی علمی یا همان دستبرد فکری است. نام دیگر آن سرقت ادبی بوده و به گاهی به صورت پلاجریسم یا پلاجیاریزم هم نوشته می شود. پلاجیاریزم در شعر را سرقت ادبی می نامند. اگر در رابطه با نگارش یک مقاله علمی باشد به آن دزدی علمی و در حوزه آثار هنری نیز به آن سرقت هنری گفته می شود.

 اهمیت جلوگیری از پلاجریسم

جدا از اینکه پلاجریزم کاری غیراخلاقی است، نویسنده ای که مرتکب پلاجریسم می شود به امید اینکه بتواند از آن محتوا در کارش استفاده کند و اعتباری کسب کند اینکار را انجام می دهد. چه اینکار برای ارائه یک تحقیق کلاسی باشد یا نویسنده ای باشید که بخواهید کتابتان را چاپ کنید، سرقت ادبی می تواند خسارت جبران ناپذیری برایتان به همراه داشته باشد.

به عنوان یک نویسنده، رفع سرقت ادبی مقاله موضوع بسیار مهمی است که نباید نادیده گرفته شود زیرا اعتبار و آبروی شما را به خطر می اندازد. جدا از اینکه آبرویتان جلوی اساتید و مربیان می رود ممکن است به آینده شغلی شما نیز لطمه وارد کند. اگر هنوز دانشجو هستید، پلاجریسم حتی ممکن است باعث اخراج  شما از دانشگاه شود.

علاوه بر همه این موارد، اعتبار خالق اصلی اثر را نیز خدشه دار می سازد و سودی که از نوشتن اثرش بدست می آورده را کاهش می شد. اگر صاحب اثر بخواهد از طریق قانونی از شما شکایت کند ممکن است بیشتر از اینها به دردسر بیفتید.

پنج روش رفع پلاجریزم مقاله

خوشبخاته، جای نگرانی نیست. اکنون که کاملا می دانید پلاجریزم چیست و چقدر برایتان مشکل ساز است، رفع پلاجریسم مقاله تان کار راحتی است. برای اینکه به شما کمک کنیم تا از این کابوس خلاص شوید در اینجا مراحل رفع سرقت ادبی مقاله ارائه شده است:

بیشتر بدانیم:
بهترین ابزار های هوش مصنوعی برای ترجمه رایگان مقاله

1-منابع مقاله خود را ذکر کنید

وقتی به ایده یا عبارتی اشاره می کنید که متعلق به شما نیست و از زبان شما گفته نشده، برای رفع پلاجریسم مقاله تان از نقل خود استفاده کنید. سپس نام کامل منبع و تاریخ انتشار را مشخص کرده و منبع اصلی استناد دهید.

2-استفاده از نقل قول را فراموش نکنید

مقاله تان را دوباره بخوانید، اگر جمله یا عبارتی را نوشته اید که از زبان شخص دیگری است، ساده ترین و در عین حال واضح ترین راه جلوگیری از سرقت ادبی، استفاده از علامت نقل قول در دو طرف متن است که نشان می دهد این جملات از زبان شما گفته نشده و متعلق به فرد دیگری است. البته در نقل قول مستقیم هم باید منبع را ذکر کنید تا خوانندگان متوجه شوند نقل قول در کدام رفرنس استفاده شده است و چه کسی آن را گفته.

3-برای رفع پلاجریسم مقاله آن را پارافریز کنید

شما نباید کلمه به کلمه مقاله مرجع را کپی پیست کنید! اگر چنین است مقاله تان حتما باید بازنویسی شود. پارافریز مهمترین مرحله رفع پلاجریسم مقاله است. تنها جابجایی جملات، تغییر افعال یا استفاده از مترادف کلمات نمی تواند پارافریز باشد. نحوه پارافریز صحیح اهمیت زیادی دارد. باید به نحوی آن را بازنویسی کنید که معنی و مفهوم اصلی جمله حفظ شود. اگر پارافریز به درستی انجام نشده باشد امکان دارد بعنوان سرقت ادبی در نظر گرفته شود. سعی کنید بیش از حد از کلمات یا عبارات مشابه استفاده نکنید. نکته دیگر اینکه باید پارافریز بدون تغییر معنی جملات انجام شود. به خاطر داشته باشید شما حتی وقتی بازنویسی انجام می دهید باز هم دارید از ایده دیگران استفاده می کنید پس باید حتما منبع آن را هم ذکر کنید. بازنویسی نباید به نوعی باشد که از معنا و مفهوم جمله اصلی فاصله داشته باشد.

4-نوآوری داشته باشید

به جای اینکه طوطی وار فقط از کارهای دیگران کپی برداری کنید ایده ای نو ارائه دهید. مقالات را بررسی کنید ببینید چه نقطه نظر یا دیدگاهی می توانید ارائه دهید که کاملا متعلق به خودتان باشد. به خاطر داشته باشید شما هم یک نویسنده هستید. از مطرح کردن ایده هایتان نترسید. به خاطر داشته باشید حتی زمانی که می خواهید ایده ای که متعلق به خودتان است را مطرح کنید باز هم باید دستورالعمل های جلوگیری از پلاجریسم را رعایت کنید چرا که استفاده کردن از مقالات پیشین خودتان بدون اجازه اساتید نیز نوعی سرقت ادبی است.

اگر در رابطه با موضوعی قبلا چندین مقاله نوشته اید شاید وسوه شوید که بعضی از محتواها را از مقالات قبلی خودتان کپی کنید. این کار هم نوعی سرقت ادبی است.

بیشتر بدانیم:
چرا برای چاپ مقاله، گواهی ویرایش نیتیو لازم است؟

5-از نرم افزار بررسی پلاجریسم استفاده کنید

هر کسی ممکن است خواسته یا ناخواسته دچار پلاجریسم مقاله شده باشد. پزشکان، وکلا، دانشجویان رشته های مختلف و حتی اساتید! شاید اکثر ما هم اطلاع نداشته باشیم که سرقت ادبی صورت گرفته است.

 بهترین راه برای پلاجریزم مقاله این است که ابتدا با استفاده از یک نرم افزار درصد سرقت ادبی و جملاتی که نیاز به پارافریز دارند را پیدا کنید. نرم افزارهای آنلاین و تحت وب زیادی هستند که کار تشخیص سرقت ادبی را بصورت رایگان یا پولی انجام می دهند. کافیست به سایت آنها سری بزنید و مقاله خود را با این ابزارها بررسی کنید. برخی از این نرم افزارها عبارتنداز:

1-بررسی سرقت ادبی با ( iThenticate )

2-افزونه گرامرلی ( Grammarly )

3-وب سایت پیپر ریتر ( Paper Rater )

4-نرم افزار کپی اسکیپ ( Copy Scape )

خدمات رفع پلاجریزم و پارافریز مقاله

اگر در پارافریز و رفع سرقت ادبی مقاله خود مشکل دارید می توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.   موسسه رادان انگلیس ادیت با سالها تجربه و دارا بودن متخصصان خبره و باتجربه در حوزه پارافریز مقالات علمی می تواند به شما کمک کند تا در سریع ترین زمان مقالات خود را پارافریز کنید.

جمع بندی و سخن پایانی

پلاجریزم یا پلاجریسم ممکن است خواسته یا ناخواسته برای هر کسی پیش بیاید.  اینکار همیشه عمدی نیست. ممکن است حتی نویسنده نداند که دارد مرتکب پلاجریزم  یا سرقت ادبی می شود اما همیشه با استفاده از نرم افزارهای آنلاین می توان آن را تشخیص داد. اگر بعد از بررسی سرقت ادبی مقاله درصد مشابهت زیاد بود جای هیچ نگرانی نیست. کافیست از روش هایی که در این مقاله یاد گرفتید استفاده کنید، متن مقاله خود را پارافریز کنید و اشتباهات را برطرف سازید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه ثبت سفارشتماس