روش های کاهش درصد همانندجویی مقاله

کاهش درصد همانندجویی مقاله

یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از دانشجویان و محققان، کاهش درصد همانندجویی پروپوزال، مقاله یا پایان نامه است. همانطور که می دانید همانندجویی ابزاری است که از آن برای تشخیص درصد سرقت ادبی یا علمی استفاده می شود. هرچه درصد همانندجویی بیشتر باشد میزان سرقت ادبی یا سرقت علمی در محتوا نیز بیشتر خواهد بود. عدم سرقت ادبی موضوع بسیار مهمی است که تمام اساتید، دانشجویان و محققان باید آن را رعایت نمایند. گرچه سرقت ادبی گاهی عمدی است اما بیشتر اوقات محقق ناخواسته و بدون اینکه متوجه شود دچار سرقت ادبی می شود.

سرقت ادبی چه عمدی باشد یا سهوی می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. بنابراین، باید همواره سعی کنید که با رفع پلاجیاریزم و کاهش درصد همانندجویی مانع از سرقت ادبی یا علمی شوید. اما سوال اینجاست که چطور می توان از همان ابتدا درصد همانندجویی مقاله، پروپوزال و پایان نامه را کاهش داد و مانع از بروز سرقت ادبی شد. به دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله می خواهیم روش های مختلف کاهش درصد همانندجویی مقاله، پروپوزال و پایان نامه را به شما بیاموزیم. اگر شما نیز مایلید تا درصد همانندجویی پایان نامه خود را کاهش دهید تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

سرقت ادبی یا سرقت علمی چیست؟

سرقت ادبی به معنای استفاده از جملات یا ایده های دیگران است بدون اینکه به نویسنده اصلی رفرنس دهی شده باشد. گرچه گاهی سرقت ادبی عمدی است اما در بیشتر اوقات این کار به صورت کاملا تصادفی و بدون آنکه فرد متوجه شود دارد مرتکب سرقت ادبی می شود صورت می گیرد.

زمانی که یک مقاله دانشگاهی می نویسید از پژوهش ها و یافته های دیگران نیز بعنوان منابع معتبر قابل استناد در مقاله استفاده می شود. برای اینکه مانع از بروز سرقت ادبی شوید باید این منابع به درستی در متن به کار برده شود.

روش های کاهش درصد همانندجویی مقاله

قبل از شروع این بحث پیشنهاد می کنیم اگر برای کاهش درصد همانندجویی مقاله خود نیاز به مشاوره دارید و می خواهید مقاله شما به صورت اصولی ویرایش شود می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید و مشاوره تخصصی رایگان دریافت کنید.

بیشتر بدانیم:
چگونه بهترین روش تحقیق را انتخاب کنیم؟

برای کاهش درصد همانندجویی مقاله و پایان نامه ابتدا باید بدانیم که چه بخش هایی از مقاله درصدهمانندجویی بالایی دارند. برای انجام این کار باید مقاله خود را به کمک یک ابزار تشخیص همانندجویی مثل سامانه همانندجو بررسی کنید تا درصد همانندجویی مقاله شما مشخص شود.

مراحل کاهش درصد مشابهت مقاله

پس از تعیین درصد همانندجویی قسمت های مختلف مقاله خود را تقسیم بندی کنید و مشخص نمایید که در هر بخش درصد مشابهت چقدر است.

رفع سرقت ادبی و کاهش درصد همانندجویی مقاله در سه مرحله انجام می شود که عبارتند از:

پارافریزکردن (Paraphrasing)

ریوردینگ (Re-wording)

ریریتینگ یا بازنویسی (Re-writing)

برای انجام هر کدام از این مراحل ابتدا باید مشخص شود که درصد مشابهت هر بخش چقدر است. برای بخش هایی که درصد همانندجویی آن کمتر از 2 درصد است از روش ریوردینگ (Re-wording) استفاده می شود. بخش هایی که درصد تشابه آنها 2 درصد یا بیشتر از 2 درصد است باید به صورت دقیق بازنویسی (Re-writing) شوند. بعلاوه متن باید به صورت دقیق پارافریز گردد و منابع و رفرنس هایی که در گزارش همانندچویی به عنوان منبع سرقت ادبی تعیین شده اند نیز باید به لیست منابع افزوده شوند.

کاهش درصد همانندجویی مقاله با روش پارافریزکردن (Paraphrasing)

بسیاری از افراد تصور می کنند که پارافریز همان بازنویسی است. گرچه این دو شباهت های زیادی بهم دارند اما با هم یکسان نیستند و دو مفهوم بسیار متفاوت دارند. ایده پشت پارافریز این است که شما متنی که قبلا توسط نویسنده دیگری گفته شده را دوباره به زبان خود بیان می کنید. اما ایده اولیه نویسنده باید حفظ شود. به عبارتی شما با جمله ای کوتاه تر و به زبان خودتان ایده نویسنده را به دیگران منتقل می کنید. در عوض موارد حاشیه ای را حذف کرده و اصل مطلب را بیان می نمایید. با پارافریز جملات ساده تر و کوتاه تر بیان می شوند. در واقع، پارافریز راهی برای ساده تر بیان کردن ایده هاست.

پارافریز کردن شامل کارهای مختلفی است که هر کدام باید به دقت انجام شوند. از جمله مواردی که در هنگام پارافریز باید آنها را به درستی انجام دهید عبارتند از:

  • ذکر منابع در فرمت بندی صحیح
  • استفاده مناسب از نقل قول ها در متن
  • اجتناب از بکار بردن نقل قول به شکل افراطی
  • ترجمه نیتیو مقاله
  • عدم کپی برداری
  • فرمت بندی اصولی و ویرایش ساختاری صحیح
  • بازنویسی متن
  • استفاده از جملات و کلمات مترادف مناسب
  • تغییر ساختار جملات

کاهش درصد مشابهت مقاله با روش ریوردینگ (Re-wording)

در روش ریوردینگ کلمات مترادف جایگزین کلمات اصلی متن می شوند. به عبارتی، ریوردینگ ساده ترین روش کاهش درصد مشابهت در مقاله است. در این روش تنها کلمات مترادف جایگزین کلمات اصلی می شوند و در ساختار جملات تغییری ایجاد نمی شود. این روش را تنها برای بخش هایی می توان به کار برد که درصد همانندجویی آنها کمتر از 2 درصد است.

بیشتر بدانیم:
بهترین نرم افزار ویرایش مقالات انگلیسی

کاهش درصد همانندجویی مقاله با روش ریریتینگ یا بازنویسی (Re-writing)

منظور از بازنویسی این است که کلمات و عبارات متن اصلی تغییر داده می شود اما معنا و مفهوم اصلی باید حفظ شوند. بازنویسی شباهت زیادی به نقل قول دارد. بر خلاف ترجمه که کل متن نویسنده اصلی به همان صورت به زبان دیگری تبدیل می شوند و محتوای اصلی به همان لحن و ساختار حفظ می شوند در بازنویسی هدف حفظ معنی و مفهوم اصلی جمله است و می توان از کلمات مختلفی در جمله استفاده کرد که در متن اصلی وجود ندارد به شرطی که تغییری در معنی و مفهوم جمله ایجاد نکند. در بازنویسی بر خلاف پارافریز شما اطلاعاتی را حذف نمی کنید. تفاوت بازنویسی و ریوردینگ این است که در روش بازنویسی چینش و ساختار جملات متن تغییر می کند اما در ریوردینگ تنها از کلمات مترادف استفاده شده و جایگزین کلمات اصلی می شود.

برنامه تشخیص سرقت ادبی

در آخرین مرحله پس از کاهش درصد همانندجویی لازم است تا با استفاده از برنامه یا نرم افزارهای تشخیص سرقت ادبی مقاله خود را بررسی کنید.

بهترین درصد همانندجویی 

بهترین درصد همانندجویی می تواند بین 5 تا 20 درصد متغیر باشد. این موضوع به نوع مقاله، پروپوزال و پایان نامه هم ارتباط دارد. بهترین درصد همانندجویی در مقالات فنی و مهندسی و رشته هایی مانند شیمـی که در آنها نویسنده مجبور به بیان یکسری مواد شیمیایی است را کمی بیشتر در نظر می گیرند. البته بهترین درصد همانندجویی برای رساله های دکتری معمولا کمتر از پایان نامه های فوق لبسانس می باشد. در نهایت بهترین درصد همانندجویی در مقاله به نظر مجله و بهترین درصد همانندجویی پایان نامه و رساله به نظر دانشگاه مربوط می شود. برخی از مجلات و دانشگاه ها،در این مورد سخت گیرتر می باشند.

نرم افزار کاهش همانندجویی

متاسفانه تا به امروز، نرم افزار کاهش همانندجویی معرفی نشده است. دقت کنید که برای تشخیص درصد همانندی و مشابهت هم در زبان فارسی و هم در زبان انگلیسی نرم افزارهای رایگان و غیر رایگان وجود دارد. ولی نرم افزار کاهش همانندجویی وجود نداشته و بهترین روش برای کاهش همانندجویی، استفاده از بازنویسی، پارافریز به کمک ویراستاران متخصص و هم رشته با مقاله می باشد.

جمع بندی و سخن پایانی

به طور کلی اگر درصد محتوای برگرفته از منابع مختلفی که در مقاله خود به کار برده اید بالا باشد، بدان معناست که سرقت ادبی یا سرقت علمی رخ داده است. به همین دلیل اکثر ژورنال ها از محققان می خواهند که درصد همانندجویی یا مشابهت خود را کاهش دهند. چنانچه در انجام هر کدام از مراحل کاهش درصد همانندجویی مقاله خود با مشکلی مواجه شدید و نیاز به پارافریز کردن و یا بازنویسی تخصصی و حرفه ای داشتید می توانید از کارشناسان موسسه رادان انگلیس ادیت کمک بگیرید.

بیشتر بدانیم:
کد ارکید، مزایا و ساخت رایگان آن

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه ثبت سفارشتماس